Mina höns
Jag skaffade kinesiska dvärgvaktlar första gången för många år sen, som substitut för Höns. Dem kan man ju ha i burar, voljärer och terrarium inomhus. I somras blev dock drömmen om riktiga Höns sann.
Först flyttade Herman in, en 9 v gammal Hedemoratupp. Veckan efter fick han sälslkap av Pip, en 1-årig höna. Hon var redan parad, och lyckades kläcka fram Kitty och Morgan, en höna och en tupp.
Jag har nu fyllt på med 5 hönor och en tupp till. En höna dog för 2 mån sen, men nu är det dags för de 4 hönorna att flytta in till min befintliga grupp. Den nya tuppen Cornelis ska flytta om någon vill ha honom. Annars blir det som det blir med oönskade tuppar, han hamnar i grytan. Jag äter inte kött själv, men maken gör det, och får nu lära sig bli bonde på riktigt.
Hedemora ätr en gammal allmogeras, och mina djur har genbanksintyg och jag är under processen att starta genbank på hönsen med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!

I dag när jag var ut i stallet för morgonrundan (då får fåren hö och vatten, kaninerna hö, vatten och grönsak/frukt, hönsen får vatten, gröpe/matrester samt sädblandning) var min lilla guddotter, min lillasyster och min svåger med. De var precis på väg hem efter att ha sovit över, men lilla Hilda ville absolut att de skulle hjälpa mig med djuren innan de åkte (att de sen var sena till brorrsans hockeymatch brydde hon sig inte nämvärt om).
Lillasyster upptäckte att Morgan såg knasig ut på huvudet, så jag lyfte upp honom och kikade. På håll såg det ut som att han hade fått några fjädrar bortdragna. På nära håll såg jag att han hade blivit hackad oxå. Herman, stortuppen, tyckte nog att den unge skulle hållas lite för hårt på plats, då de är 2 tuppar och bara 2 hönor. Nu var det alltså oundvikligt! Dags att flytta in de nya hönorna!
Så fort alla djuren fått sitt, så hämtade en kaninbur, satte Pip och hennes ungar i den i hönshuset. Sen fångade jag in de nya hönorna och släppte in dem till Herman. När alla var hos honom släppte jag ut de 3 i buren en och en. Inga större problem, utan de mätte sig lite mot varandra, ryckte i nån fjäder, och innan dagen är slut har de nog koll på sin nya rangordning.
Höns och militörer är för överigt de enda djuren som har en strikt rangordning/hackordning annars.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter