Trikiner
Att man ska tillaga fläskkött noga är något som vi alla fått lära sig sedan vi var små. Men varför? För att döda eventuella trikiner. En liten rundmask vars larver ligger i dvala i muskulaturen (köttet). Trikiner är dock inte vanlig i vanligt fläskkött men vildsvin ska man vara extra noga med.
Trikiner dör dock vi 65 grader så är köttet mer än 65 grader i mitten så har alla eventuella trikiner dött.
Grisar som slaktas i Sverige genomgår noggrann kontroll av trikiner.
Jag är inte så särskilt rädd för att bli smittad av trikiner men nog steker eller kokar jag fläskköttet ordentligt i alla fall. Om inte annat så är det ju så mycket godare med vällagat fläskkött som är mört och saftigt.
Hittade på Livsmedelsverket hemsida en del mer om trikiner ifall ni vill läsa mer. Scrolla ner en bit på sidan till
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!
En väldigt intressant inlägg med nyttig läsning. Jag är alltid väldigt noga då jag tillagar kött. Men ibland verkar det som om många endast tänker och har en respekt enbart för kycklingkött. Så bra att ta upp det här. Men varför är just enbart kycklingkött det som väcker respekt hos många?
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det har jag ingen aning om, jag har alltid lärt att behandla både fågel och svin nogrannt hela mitt liv själv :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#1 Det är intressant. En bra idé till en tråd. Då kan vi diskutera det mer separat.
Nystartad sajt om jänkare!
Wrooom!