Ankor och gäss
Jag undrar om man kan uppfostra en gås till att bli som en vakthund..sen undrar jag hur mkt man kan tämja en gås vad kan man lära dom satt säga..kan man ha en gås på tomten mitt i ett bostadsområde..
En gås? Det är ju flockdjur.
/Maria
#1: en gås flera gäss jag vet…jag har hört att gäss är skickliga vakthund som anfaller ovälkomna gäster på gården..
#1: jag har en teori att en gås kan ha mig och en katt som sällskap..
#3: Återigen så är ni inte djur/levande väsen av samma art. Bättre att gåsen får bo med andra gäss. En katt och en människa kan inte ersätta det sociala, etc. gäss ger varandra.
#4: är det olagligt att ha en ensam gås?
#5 Allt som inte är för djurens bästa är åtminstone anmälningsbart.
Du vill ju inte ha en gås för gåsens bästa utan enbart för att du tycker det verkar kul.
/Maria
“Huvudregeln är att de ska hållas i par eller grupp.”
Bryr du dig om djurets bästa så håller du minst två.
https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/sallskapsfaglar
#7 Ok,då skaffar jag 2 hangåsar eftersom jag tror att dom har bäst egenskaper för mitt ändamål..
- Redigerat 2024-07-15 16:03 av baltazhar85

Du måste söka tillstånd om du ska ha gäss i bostadsområde. Du måste också bygga hus och inhägnad till dom.
#9: jag får anlita en snickare att bygga inhägnad och hus åt gässen..kanske man kan ha andra djur som kanin i inhägnade med.
#10: Du bör inte hålla kanin i samma inhängnad som gäss. Dessutom är kaniner ytterligare ett djur du måste läsa på om först, samt sköta om.

Nu har vi gått från papegoja, undulat, hund till ödla, varan och nu gäss och kanin. Läs på om djurslaget du ör intresserad av, åk sen och hälsa på folk som äger dom.
Beroende på hur du bor är det inte så lätt att få tillstånd för t.ex gäss. Dom låter en hel del. Och även om man får tillstånd kan man också gå ovänner bland grannar som kanske inte uppskattar det lika mycket.
Gäss ska väl ha tillgång till vatten?
Du ger ett väldigt oseriöst intryck.
/Maria
#11: kaniner kan jag faktiskt väldigt mkt om,har haft vädurskanin och andra gnagare..
#13: gäss är inte lika beroende av vatten som Ankor och svanar..gäss är mer anpassade till ett liv på land än övriga andfåglar.

#15 Enligt jordbruksverket ska dom ha tillgång till badvatten.
"Gäss och Ankor som du föder upp inomhus ska du hålla på ströbädd. De bör också ha tillgång till badvatten. Anordningen för dricksvatten bör vara så konstruerad att de kommer åt att doppa huvudet. Annars finns risk för att fodret, särskilt om det är ett mjölfoder, sätter igen fåglarnas näsöppningar."
#12: jag har ett brett djurintresse..jag är intresserad av både fåglar,reptiler,däggdjur,bläckfiskar mm.jag bor i en hyresrätt på bottenplan med altan..är inte säker på att jag får tillstånd för gäss på tomten rent utrymmesmässigt satt säga.
#17: Om du har ett djurintresse bör du finna just informationerna kring hur de bör hållas, vad för tillstånd vilka djur kräver, om de måste hållas i par eller grupp, etc. Allt detta finns att läsa på om. Därefter kan du, om du är osäker på hur du ska tolka det hela, fråga här. Men hittills har du varit väldigt ”ute och cyklat” med de djur du frågat om, vilket får mig att känna att du inte läst på ordentligt. Använd dock svenska sajter.
Sedan så är ett djur ett stort ansvar och att du stup i kvarten byter djur du kan tänka dig ha när du inte kan eller är villig att ge ett djur det de behöver ger ett väldigt omoget och oseriöst intryck. Man tar ansvar för ett levande väsen så man bör fundera på det hela väl, läsa på och även vara säker på vad man vill ha och vad man kan erbjuda djur.
#18: en hund är nog det djur jag skulle ha mest utbyte av..men jag tror inte det är realistiskt att jag skulle klara ansvaret..så jag tror en ödla eller sköldpadda är det bästa alternativet för mig.
#1: eftersom både kaniner o gäss är flockdjur så borde en kanin kunna vara ett substitut till en gås..
#20: De är olika arter. Det funkar inte så? Om du nu tänker en kanin som en vän till gåsen. Det båda arterna behöver är mins en artfrände, inte en annan art.
#21: jag har länge haft en nästan tvångsmässigt fixering att göra djur av olika arter till kompisar.kaniner o marsvin hålls ju ofta tillsammans..
- Redigerat 2024-07-15 23:05 av baltazhar85

#22 Och med det visar du ju att du inte haft djurens bästa i åtanke. Du vill alltså ta bort möjligheten för dom att ha en vän som dom kan prata samma språk med.
Kaniner och marsvin ska inte heller gå tillsammans.
Tänk dig själv att du blir inlåst i ett stall med en åsna. Du och åsnan ska bo där resten av livet. Du kommer aldrig att prata med en människa igen. Eller bli ihopparad med en groda, ännu mindre utbyte av varandra. Istället för att tänk, vad är roligast, lättast och bäst för mig tänk Istället på vad som är trevligast för djuren. Först då är du på rätt väg.