Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 886 ggr
Ellenekli
0

Kycklingar som bråkar?

Hej skaffat Höns för första gången och kycklingarna är nu exakt en månad gamla. Märkte när ja gick ut idag att de som ser ut att bli tuppar flaxar mot varandra och liksom knuffas lite. Inget pickande vad ja sätt men undrar om de bara leker på de viset eller om de är nått som är tokigt, de är dvärgkochin. Tacksam för svar :)

Gronstedt
0

Det är nog så att detta helt normala tuppbeteende redan har börjat hos dina kycklingar - tuppar slåss. När de blir större är risken stor att de kommer att skada varandra allvarligt eller till och med döda varandra.  Ofta går det inte att ha mer än en tupp i samma hönsgård.

[Shettisar]
1

De tränar/leker.. Gör även hön kycklingar. Har haft ungtuppar ihop med gammel tuppen utan problem. Men dessa tas bort efter ett tag då jag inte sparar tuppar utan har bara en tupp på 7-8 hönor.

Ellenekli
0

@Gronstedt, dvärgkochin är en mycket snäll och sällskaplig ras så de är inte vanligt att de är ute efter att döda varandra lika mycket som andra raser. De är många som faktiskt har flera tuppar ihop utan problem de beror på både ras och individ skulle jag påstå. I de vilda eller när Höns var vilda i början så fanns de alltid flera tuppar i en grupp för att ha fler spejare efter rovdjur. Men ja förstår din tanke. :)

Ellenekli
1

Shettisar, jag märkte att de var några av de som ser ut att bli hönor som också höll på så tänkte att de inte kunde va så farligt eftersom hönor inte brukar slåss på samma sätt som tuppar, så du har nog rätt att de tränar å leker lite. De sitter ju bredvid varandra efteråt å gosar när de sover så de är nog ingen fara.