Sällskapsfår
Hej! Jag drömmer om ett litet gäng sällskapsfår, när jag den dagen skaffar nog mycket mark. Då vill jag hålla dem på lösdrift i en stor, kuperad hage. Men jag har ett litet dilemma. Inom hudvärlden är set just nu stort hallåande om mattade/filtade hundpälsar, som blir när de inte hålla efter och kammas. Det blir ohygieniskt, och framförallt smärtsamt för djuret. Blir det inte likadant för får? Tycker att de också ser ut att "skalas" av ullen, istället för att varje lock faller för sig själv, som de gör hos en omattad hundpäls. Är det samma som hos hundar? Och hur bör man bäst tackla det problemet i så fall? Hos en lösdrift besättning vill man ju såklart ha en del Ull på vintern, för att värma. Ska man borsta dem? Klippa dem superofta även på vintern? Ha täcke på dem? Hjälp mitt moraliska dilemma 🙈
Jag är inte fårkunnig, men vistas en del på min fritid på en plats där grannen är fårbonde. Dessa bor i stall på vintern, men så mycket vet jag att får måste klippas 1-2 gånger per år. Hoppas det kommer kunniga svar i frågan!
Det är lag på att får ska klippas minst 1 gång om året. Det sägs att rasen Dorper inte behöver klippas,men jag vet inte säkert. Täcke ska du inte ha. Klipps inte fåren så kan de lätt få ohyra. Likaså är det extremt varmt för dom sommartid. Avlusning gjorde vi 1 gång om året i samband med klippningen.
#1 och #2 givetvis ska fåren klippas. Min fråga utifrån täcke var ifall man bör klippa dem ofta, ofta för att de inte ska tovas, tex en gång i månaden och att de då kanske behöver täcke för att ersätta ullen på vintern? För ja, att klippa dem en gång på våren och kanske en gång under sommaren gör ju att man löser de varma månaderna, men sen kommer ju de kalla månaderna där de behöver hjälp att hålla värmen på något vis.
#3 Den värmen får de av ullen vintertid. Maten gör att alla djur håller värmen.Har de något att tugga på så klarar de flesta lantbruksdjur att hålla värmen utan täcke. Klipper man på sen våren så klarar de sig hela sommaren. Oftast klipps de inför lamningen som är på våren.Enklast är kanske att försöka hitta en ras som inte är just Ull producerande. Finns köttraser inom får också.Man får göra en ordentlig koll innan man bestämmer sig för ras.Inte helt enkelt.
#4 jo, jag förstår att de håller värmen om de får behålla ullen. Min fråga är: hur undviker man att ullen tovar sig och blir obekväm för fåren. Kan man borsta ut den på något pålitligt sätt, eller gäller det att klippa ofta, tex en gång i månaden, året om (och därav eventuellt behöva täcka på vintern)
#5 Tovor kan det bli när den r för lång. Är fåren vana vid att borstas så visst kan man det. Frågan är ju bara om de accepterar det😉 Att klippa oftare som 1 gång i månaden finns ingen anledning. Ullen gör sitt jobb och fettet som blir däri också.Skyddar mot regn etc.. Ullen blir alltid smutsig, så då kan man ju plocka bort ex halm osv.. Köp hem boken Får skriven av Erik Sjödin,där får du det mesta du behöver veta om får,skötsel,sjukdomar etc etc…
#6 har läst den :) också gått på naturbruksgymnasium med en lärare med förkärlek för får och grisar 😂 men alla klipp man ser där ullen klipps av fåren i ett enda stort sjok, är ullen då för lång när de klipps?
#7 Nej, man klipper den i sjok. Inget fjuttande mao.
Vi kör på klippning 2 ggr/år och visst kan ullen tova sig, men bara på ytan i så fall enligt min erfarenhet. Och eftersom ullen växer hela tiden så blir det inte tovor ända in på huden som det kan bli på hundar som inte borstas tillräckligt.
#9 men toppen, tack för svar! Det var precis det jag ville höra 😍