Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketter: fÄrgetter
LĂ€st 1406 ggr
[gol199]
0

Get frÄgor

Hej! đŸ™‚

Jag har lite frÄgor om Getter speciellt om dvÀrggetter eftersom det Àr sÄdana som kommer hem till oss om ungefÀr 1 vecka.

1. Kan man mjölka dvÀrggetter, Hur fungerar det?

2. LĂ€ste att dom ska ha saltsten? StĂ€mmer det? 

3. Liten annan frÄga vad han ni döpt era Getter till?

4. GÄr det att trÀna Getter och hur?

VĂ€nligen Fanny

Lejonhjarta
0

Kan svara pÄ nÄgra saker av dina frÄgor. Har sjÀlv jÀmtgetter och dÄ det Àr allmogeras sÄ döper vi vÄra Getter efter fornordiska gudar och i alfabetisk ordning. Dom vi fick i januari heter tex Dunöra och Delling.

Om du kan mjölka dvÀrggetter vet jag inte men jag skulle istÀllet frÄga varför inte? Dom Àr visserligen smÄ men principen Àr ju den samma pÄ alla Getter. FÄr du killingar sÄ mjölka pÄ. SÄ lÀnge man ser att killingarna klarar sig i första hand sÄ Àr det ju bara att ta det som blir över.

Tror absolut det gÄr att trÀna Getter! Dom Àr supersmarta och godismonster sÄ alla förutsÀttningar finns. Har hört att klickertrÀning Àr effektivt.

Saltsten med mineraler anvÀnder jag dÄ mina inte fÄr kraft el lösa mineraler.

tiger tok
0

Jag har ocksÄ jÀmtgetter, men tror inte de utgör nÄgon större skillnad. Mjölka antar jag att man kan göra pÄ alla Getter, alla Getter kan ju ge di menar jag. Japp, saltsten Àr bra! Hera, Iza, Hugo, Helmer, Lilja och Linnea har getterna hetat/heter. SjÀlvklart gÄr de att trÀna, med godis och beröm. De har kunnat vacker klöv, stÄ pÄ bakbenen, hoppa upp pÄ saker, "agility" och dra skrinda.