Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettnötkreatur
Läst 1237 ggr
Ellenfyrkant
0

Rimlig lön?

Hej! Vad tycker ni är rimlig lön för en timanställd som jobbar med mjölkkor? Måste ob läggas till eller kan det bakas in i lönen? Någon som har koll på vilka ob-timmarna är mellan 05-19? Ska lönen ökas efter antal år med erfarenhet i branschen även för den timanställda?

Mvh Ellenfyrkant

[JeanetteK]
1

Svår fråga… Hoppas det finns någon här som har erfarenhet av detta. 

Jag ska träffa en väninna idag som har mjölkkor, dock inga anställda. Men hon kanske vet var lönerna ligger. Jag kollar med henne senare idag.

Ellenfyrkant
0

#1 Vad snällt!

Mvh Ellenfyrkant

Mantissa
0

Finns kollektivavtal på arbetsplatsen så är det kommunal som är fackförbundet du kan vända dig till för att få dessa uppgifter. Är du anställd via något avbytareföretag så har de förmodligen fasta riktlinjer för löner. Saknas kollektivavtal så är det väll upp till dig och arbetsgivaren att komma överens om vad ni båda accepterar och tycker är rimligt. Jag kan av erfarenhet inte rekommendera att ta anställning där kollektivavtal saknas.

[JeanetteK]
0

#3 Det är ju ett bra tips - att vända sig till Kommunal för att få veta var timlönen ligger. Då har du en riktlinje att gå efter.

[JeanetteK]
0

Tyvärr hade hon inget svar att komma med. 😕De har ju som sagt inga anställda och har tydligen ingen egentlig aning om vad som är rimligt heller. Hoppas att du kan hitta svar på annat håll.