Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1135 ggr
[JeanetteK]
1

Funderingar på min ull

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra tackor är en blandning av texel och finull. Deras Ull är svårhanterlig så den har jag gett upp hoppet om att kunna omvandla till garn. Men vad jag har förstått så kan man använda den som stoppning. Är det någon som tar tillvara sin Ull och har lust att berätta hur de går tillväga och vad det blir av den?

Jag är lite glad för vår bagge Walter är äkta finull så hans Ull har jag sparat och ska testa nu att karda och spinna. Det skulle vara underbart roligt att ha något man gjort själv av ullen från sina egna får!

Cahira
0

Går ullen att tova/filta kanske? :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
0

Nej tyvärr, inte tackornas Ull i alla fall. Det är något med fibrerna som gör att de inte håller ihop. De har en ganska stor andel texel i sig och den ullen är lite svår.

Detta är i alla fall min erfarenhet. Kanske man kan göra på något specialsätt så det funkar i alla fall. Det skulle vara jättekul att lära sig för det blir mycket Ull vid en klippning!

Cahira
1

sy hund/kattbäddar och sälj kanske? Torde vara populärt att få en fluffig och varm kudde åt sin älskling. :)

[JeanetteK]
0

Aaaaahhh, det var ju en tanke! 👍

Cahira
1

Kan bli svårt att göra dom tvättbara dock, kanske sy med vattensäkert först och sedan göra ett överdrag som man kan ta av och tvätta.

Eller nåt. :) Man vet ju aldrig om hunden/katten kräks i bädden eller nåt.

vallhund
1

För använde man ullen för att täta timmerhus. Man kan oxå lägga ut lite i buskar o dyl så fåglarna kan använda det som bomaterial.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
1

Sparar du länge nog kan du göra ett varmt vintertäcke. 👍

Magi-cat
1

Hmm…jag har både spunnit och tovat blandningar av texel/finull…Det var inte lätt, men det gick. Det ville inte filta sig riktigt, har jag för mig, utan förblev lite fluffigare än vid tovning av t.ex. pälsull, men det gick.
Men det kan ju vara stora individuella skillnader på Ull förstås.

Som stoppning är det säkert bra…eller lyxiga fågelbon….

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[JeanetteK]
1

#6 Bra idé att dela med sig till fåglarna! Och kanske man kan använda det att täta lite i hönshuset… hmmm.. nu fick jag lite att tänka på! Tack!

#7 Mysigt. Jag sitter och läser på lite. Vad jag förstår så är ylle både varmt och svalt. Låter märkligt, men mycket smart om det är sant! 🙂

#8 Jag såg faktiskt att det skiljer rätt mycket på de olika tackornas Ull. Så det kan ju vara så att de har olika mycket finull i sig. Ska absolut testa. Roligt att höra att du fått det att fungera. Jag har nog gett upp för snabbt.

VildaVittra
2

Vad jag förstått så ska ullen vara kort för att användas till stoppning, så det enklaste är nog att klippa fåren flera gånger under sommaren.

Sedan kan du karda ihop textel och finull, så får du dubbel mängd garn som blir lättare att spinna.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[JeanetteK]
0

#10 Tack för tips!