Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettgårdar
Läst 1022 ggr
LinaLj
1

Bygglov?

Behöver man bygglov för att sätta upp ett vindskydd eller liknande på betesmark? Eller går det under samma lag som friggebodar?

Jag har ev fått möjlighet att låna en hel del mark en bit från där jag bor och som det ser ut nu skulle det vara genomförbart om jag kunde bygga ett litet skjul/vindskydd på betesmarken. Markägaren tycker det är okej, men behöver man söka tillstånd?

Imasy
0

Bäst svar får du nog om du ringer till kommunen. brukar det inte vara lite olika regler från kommun till kommun, så de som kanske är ok i min kommun inte är det i din?

[JeanetteK]
0

Jag tror inte att det ska vara något problem, men jag hade gjort som Imasy säger och kollat med kommunen bara för att vara säker. Eftersom markägaren tillåter det så kan det inte vara några problem.

Imasy
0

Men en del har ju sådana där regler att det måste matcha bygden och andra "petitesser", så jag hade hellre kollat en gång för mycket än att få riva i efterhand.

LinaLj
0

Då tar jag en rundringning. Jag måste ändå ringa om ett par andra saker.

[JeanetteK]
0

Hur har det gått LinaLj? Har du fått några svar?

Linnea
0

Normalt sett behövs väl inget bygglov utanför tätbebyggt område såvida det inte ligger väldigt nära en granne.

Skynda långsamt så går det fortare.