Lantdjur 6 april
Hade middagsgäster med inmundigande av lite vin igår, så idag tar jag det lugnt. Alla djur har fått frukost, jag springer och kollar till tackorna då och då. Lotta hade beräknad dag 3:e, men går över lite då det är första gången. Lisa och Lillasyster är otäckt tjocka, och jag hoppas alla 3 kan tänka sig att lamma idag, medan vi båda är hemma, så att det finns hjälp om det behövs.
Nu ska jag blanda en tunna torrfoder åt mina möss, mata dem och packa några påsar jag ska sälja till en annan uppfödare. Sen ut med de 2 pensionerade hundarna och min golden på 5-6 km i skogen. De där 8 tävlingshuskyna och min grönländare är ute med husse och ATV på en längre runda.
Annars står vika tvätt på schemat, och middag och film ikväll, om jag inte ska spendera tid i fårstallet. Föredrar fårstallet, då vi väntat länge nog nu. 7 tackor, 3 exploderar snart, 2 väntar lite till, 2 syns inget alls på. Alla ev Lamm kommer att födas före valborg, då det är räknat på när baggen slaktades.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Håller tummarna för lammning snart då! 👍 Väntan är alltid olidlig!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Lotta har fått 2 tacklamm nu. Hon är bara ett år, så första gången. Ett stort som kom först, svart/vit fläckig, sen tvåan, som är halva storleken, och svart med vit spräckel. Jag assisterade inte mer än att jag drog fram dem till henne för att de skulle hinna "bonda". Hjälpte till att gnugga dem lite med halm oxå, eftersom det inte är väldigt var,mt. Sen såg jag till att de fick i sig lite råmjölk och att de jobbade på att hitta spenar själva. Både äter nu, så tillsist kunde jag slita mig från stallet och komma in och ta en kopp te och en mandelkubb.
De övriga 6 tackorna blev alldeles till sig, hoppas de andra kommer igång denna vecka de med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#2 Gud så mysigt! ❤️
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Åh grattis! Vad roligt!