Jobba med djur
Jag vill gärna jobba med djur, som arbete då. Tyvärr tjänar man väldigt dåligt som så kallad "djurskötare". Men tankar, åsikter och lagar om djur går hela tiden framåt och djuren får mer och mer respekt och status i samhället. I framtiden ska jag ha en gård med lite olika djur men med hästar som största mål. Jag är inte superintresserad av fåglar men i princip alla övriga djur. Både lantbruksdjur och smådjur som marsvin.
Mina primära frågor är egentligen: Vad finns det för fler yrken där man arbetar med/om djur? (exempelvis hovslagare). Hur hittar man dessa utbildningar eller lär sig mer om hur man går till väga för att utöva yrket?
Sedan är jag glad över all information runt omkring ämnet exempelvis lön, jobbsituationer, krav/önskemål, efterfrågan etc :) Tack på förhand!
En kompis dotter ska gå lantbruksgymnasium nästa år. Tror att det hette så… fanns bland annat i Uppsala och i Stockholm. Hon har planer på att ev vidareutbilda sig till veterinär eller liknande. Tyvärr har jag rätt dålig koll. Jag tänkte putta lite på denna tråd och se om du kan få bättre svar av någon annan. 🙂
Jag gick djurvård på Forslunda Gymnasiet utanför Umeå. Vi fick lära oss om ungefär alla djur som kan hållas som husdjur eller i fångenskap på zoo eller liknande. Reptiler, fiskar, däggdjur, hundens och kattens vanligaste sjukdomar och mycket mer. Vi fick även ta traktorkort eftersom vissa djurjobb krävde det. Tror traktorkort ingår i körkortet nu men vågar inte säga säkert.
Vad gäller lön osv så är det som med allt annat, ju högre utbildning desto högre lön kan du tjäna. Några saker du kan göra är hundtrim, hunddagis eller hund & kattpensionat, jobba på ladugård, zooskötare, djuraffär, veterinär, djursjukvårdare, och säkert fler jag inte kan komma på just nu.
Om du utbildar dig långt nog kan du bli t.ex. marinbiolog. Finns en hel värld därute beroende på om man vill resa/flytta eller stanna nära och hur långt man vill sträva. :) I vissa fall kan det vara nog så givande att ha en djurhobby hemma (typ gård) och annat jobb vid sidan om för att möta lite folk och ha en inkomst.
Lycka till!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Man lever efter den standard man har så att säga. Jag jobbar på en grisgård och jag har tre barn och föder upp shetlandsponny i liten omfattning. Jag klarar mig på min lön även om man ibland önskar mer. Jag har jobbat med grisar i 15 år och det är ett väldigt roligt arbete men om jag fick välja en annan rikting en gång till skulle jag troligen det. Antar att du inte gått på gymnasium ännu? Låter som att du skulle välja ett naturbruksgymnasium med naturvetenskaplig inriktning. Då har du mer att välja på än om du bara går vanligt naturbruk. Något som jag skulle tyckt varit väldigt roligt att arbeta med är inom mydigheten för djur. Djurskyddsinspektör. Men detta kräver en ganska omfattande utbildning där man i grunden måste vara agronom, lantmästare, vetereinär el dyl.
Medarbetare på djurskydd.ifokus