Tvillingar?
Jag skulle gissa på tvillingar. Största magen jag sett, och det ser ut som att det kan ligga två bebisar i magen. Ni har inte känt efter? fast man kanske inte gör det lika mycket på köttkor?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Den kvigan är mer vild än tam, tyvärr. Onödig stress att få fast henne och pilla. Mike är tack och lov väldigt erfaren och vi har jourveterinär inte långt härifrån som finns tillgänglig 24/7 under kalvningstider.
Vi hade en tvillingmamma i fjol som var ännu större, helt galet!
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Ja då kan det juh vara lite klurigt och onödigt att stressa henne. Hon var ju inte liten.. hur lång tid är det kvar på kvigan tills hon kalvar?
Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .
Mellan april och juni brukar ca 30 av de 40 kalva ungefär. Är några som hamnar i juli med och i sällsynta fall några eftersläntare på det. Men så stor som hon är så misstänker jag redan i april. Hoppas det bara är mycket hö, mycket vatten och en Kalv på tvären som gör att hon ser så stor ut. Hon är ju så liten att kalven kanske ligger konstigt om det bara är en. Kan man ju hoppas.
Jo det får man hoppas. Inte lätt med en tvilling kalvning för en kviga.
Nej det är ju inte det. :/ Därför jag har lite skräckblandad förtjusning just nu. I bästa fall går allt bra och hon har friska kalvar, i värsta fall förlorar vi alla tre.
Hennes mamma är en av de bästa korna/mammorna vi har så hon kommer från fenomenala gener iallafall. Mycket mjölk, tålamod m.m.
Apropå tvilling-kalvar… jag hörde att om det kommer en tjej och en kille så är tjejen nästan alltid steril. Är det sant? Undrar varför i så fall.
Hon är verkligen stor! Jag hoppas på en stor Kalv.
#6 Får hoppas att det bara blir en Kalv.
#7 Det beror på att kvigkalven har fått för mycket (tror det är testosteron) i kroppen som gör henne infertil.
Om nån mjölkko får tvillingkalvar och det är en tjej och kille går båda kalvarna till slakt. Isf att spara kvigan och låta henne bli en del av besättningen. Det gör dom för att det är så stor procent av tvilling kalvningar med hona+hane som gör honan steril så det är inte värt att föda upp kvigan och se ifall hon skulle vara fertil eller inte.
#8 Tack för svar. Man lär sig något hela tiden. 🙂
#9 Så lite så :) försöker hjälpa om jag kan.
#7 Hoppas inte på för stor så den inte ryms ut bara! Men ja jag hoppas på två "små" lättfödda eller på en större som ändå kan komma ut. Mycket vatten eller nåt.
Jodå som Cissi sa så stämmer det att de är nästan alltid sterila. "Ballongkossan" i fjol fick en kille och en tjej.