Vad innehåller grisfoder?
Jag har googlat som en dåre men hittar ingen innehållsförteckning över grisfoder. Granngården har filer som man skall skriva ut och jag har ingen skrivare… Lantmännen skriver inte vad det för innehåll bara hur mkt protein osv det är…
Beror till vilken ålder av gris det är. Men till vuxna grisar är det huvudsakligen spannmål och soja samt ett koncentrat av mineraler, vitaminer och spårämnen
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#1 Tack.
Jo, jag har förstått att det är säd o soja + vitaminer osv. När jag googlat har jag hittat så mkt att läsa om grisfoder, dock står det inte innehåll någonstans. Dock har jag endast googlat på svenska.
#3 Super. Där stod ju vilka råvaror som är i.👍
Korn
Vete
Havre
Rågvete
Vetekli
Vetefodermjöl (vad är det?)
Soja (vilken form? sojabönor, sojamjöl?)
Rapsmjöl
Fett (vad för fett?)
Mineralämne (pulver eller?)
Hp 200 (vad är det?)
Protamyl (vad är det?)
Enzymer (hur, vad?)
Ph sänkare (vad?)
Kokt spannmål
Aminosyror (hur, vad?)
Fiskmjöl
Vasslepulver
Majs
Kexbröd (gjort av?)
Hör kanske inte till tråden, men jag har några följdfrågor. Kanske bara ställer dem till mig själv. Antar att jag får googla. Sen, har inte ro o lust just nu.
#4 Sojamjöl oftast. Eller soja protein. HP 200 är mog HP massa. Dvs betmassa. Protamyl är ett slags protein har jag för mig Enklast är nog att tala med en foderrådgivare
#5 Tack.
Betmassa… det påstås vara nyttigt, är det sött, är det socker i?
Förlåt för följdfrågor. Du behöver inte svar aom du inte vill.
#6 Ja betmassa är socker. Det kommer från sockerbetan och det är även ur denne vi får socker =) Betmassa är populärt foder till nötkreatur
Är det ett specifikt foder du funderar över? Kan kanske kolla på jobbet i så fall. Innehållet står ju på säckarna.