Bagge stångas...
Hej!
Jag läste en annan tråd om detta men kände inte riktigt att jag fick ett bra svar så skriver ett nytt inlägg.
Min skola har två baggar och den ena kan få tendenser att stångas. Han har gjort tre stånginviter men då har jag gått ifrån honom, men en gång lyckades han stånga mig i knävecken och jag fick ju nästan panik för att jag var ensam i hagen så jag skyndade mig ut…
Inte den bästa metoden men jag visste inte vad jag skulle göra 🤪
Båda baggarna är okastrerade (tror jag) och Roslagsfår. Vet inte hur gamla de är men de är fullvuxna!
Så, vad ska man egentligen göra i en sådan situation? Stå kvar? Ta ett steg åt sidan? Ta emot baggens huvud med händerna (kanske inte om baggen kommer i full fart men ni kanske kan tänka er hur jag menar)?
Han började stångas/göra stånginviter när jag haft med mig något gott att äta till dem och han blir för uppspelt och den andra baggen får istället för honom (trots att de får lika mycket)…
#1 Vad fin han är!
Det är den dominanta baggen som stångas. Han är även mer framåt och vågar vara nära människor.
Däremot är den andra lite rädd för människor och den undergivna! 🙂
Jag följer tråden! Hoppas att få lite tips ang milou som oxå gör så…
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#2 Tack! Walter är både social och kelig. Det är när han känner att han måste beskydda sina damer som han framför allt blir stång-benägen. Hoppas någon annan kan ge dig bättre tips.
#3 Gillar verkligen ordspråket i din signatur! Passar otroligt bra in på mig vissa dagar! 😂
#4 Mycket viktigt att ha med sig huvudet innan man går hemifrån, ja! 😂
4# 5# ;D
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
Totalt off topic men ibland då jag lämnar hemmet måste jag säga åt mig själv "Idag är det onsdag" medans jag låser dörren, annars minns jag inte om det var idag eller igår jag låste dörren innan jag gick. ☺️😂
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Du skall absolut inte ta mot hans huvud, för det triggar honom ännu mer.
#8 Ta emot huvudet under hakan och på kinderna menar jag. Inte vid hornen.
Jag har aldrig tagit emot en stångande bagge på hornen 🤦♂️
#7 He he, det där känner jag också igen!
#8 Jag har hört att man ska vara försiktig med att klia på huvudet också - alltså PÅ huvudet, inte på kinder och så. Vet inte om det stämmer.
#9 Nä, det är nog smart att undvika. Även om vår Walter inte har horn så är ju huvudet hårt som sten, så då gör man nog illa sig. En kvinna sa till mig att man skulle behandla alla hanar - tuppar, baggar, galtar osv - ganska bryskt och visa att man är den som bestämmer. Men det känns som att det skulle kunna utmana dom att anfalla hårdare då?

Hade det inte varit mina får så jag kände dem väl hade jag haft en herdestav med mig in i hagen. Då får man längre räckvidd och kan förhoppningsvis avstyra en markering
#11 det har du rätt i. Vi fick ärva en sån av våra förra grannar. Det ska vara effektivt enligt dom ifall man har bråkiga baggar. Det hade jag helt glömt.
#11 Fast då skall man vet hur man skall göra, och hur den skall användas, så att man inte gör fel mot djuret.
#13 Ja, det är ju viktigt. Det är ju inget vapen utan ett verktyg.
En vanlig sopkvast kanske funkar också? Eller en kratta? Bara för att sätta nåt mellan mig och baggen.
Det tror jag absolut. Sen är inställning och attityd viktig också. Man måste tro på det själv.
#16 Håller helt med dig. Om man känner sig osäker eller rädd, så märker djuret av det direkt, och naturligtvis utnyttjar situationen.
Jag fick reda på häromdagen att baggen stångas när han blir frustrerad och inte får som han vill… Men det känns mest som att han blivit belönad.
Dvs att när han gör stånginviter så får han mat, för att det är mest då han stångas. Är man långsam så gör han stånginviter!
De har kanske inte medvetet belönat honom när han stångats men att man på något sätt belönar honom så att han ska sluta…
Jag ska experimentera lite och se vad jag kan göra (träningsmässigt!) 😃, återkommer!