Lamning om inte alltför länge
Våra tackor är dräktiga och man ser tydliga tecken på att det så sakteliga börjar närma sig lamning. Vi läser på för fulla muggar då det är vår första lamning. Men jag tänkte passa på att se om vi har några veteraner här som kan berätta allt man ska tänka på och alla nybörjarmisstag jag kan undvika att göra. All info och alla tips och avrådanden mottages tacksamt. 🙂
Har en inköpslista med saker jag aldrig trodde jag skulle köpa - glidslem, förlossningsrep mm. 🙂
Pappa Walter går nu i en egen spilta och är ganska sur på mig för det. Hans damer tycker däremot att det är ganska skönt! 😉
Ring en veterinär och fråga efter varningssignaler som är bra att hålla koll efter och ta reda på vad som ska få dig att ringa efter hjälp ifall det skulle behövas. Kom ihåg termometer ifall tackor eller Lamm blir sjukt.
När det är dags kommer tackorna att matvägra sista dygnet ungefär. Eftersom det ofta är mer än en som ska ut så händer det att benen och huvudet trasslar ihop sig och då får man trassla lös dom och hjälpa dom ut och man får vara försiktig så inte naglar eller annat skadar livmoderväggen så kan vara bra att ha ett nummer att ringa då det är dags.
Så spännande med Lamm! 😍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Lycka till! Det kommer nog gå bra. Säger som Cahira: Spännande!
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
#1 Vi har en kontakt som är veterinär som står "jour" nu! 🙂
Termometer har vi.
Ja, jag läste att dom kan matvägra och även dra sig undan de andra. Skaffade glidslem igår och har läst att man ska använda mycket just för att skada så lite som möjligt.
Det ska bli jättespännande! Tack för alla tips. 😘
#2 Det ska bli jätteroligt. Lär bo ute i stallet sen! 🙂
Så spännande, ska bli kul att följa! :)
#5 Är det första gången för er också?
Det är väldigt lugnt inne hos tackorna sen jag flyttade ut baggen till egen spilta. Det märks en stor skillnad. Även Walter trivs nu. Han har insett att det finns fördelar med att gå själv - man få maten för sig själv och mycket mer gos. 🙂
Tackorna är lite less på mig för att jag går och lyfter på svansen och klämmer på juvren. 😇Men jag vill vara med på vad som händer nu, så det får dom leva med. 😃
Det jag tycker man ska vara observant på är att tackan inte kan "bli av" med sitt Lamm efter lamningen. Att den den kan ramla under någon grind och komma ifrån mor för sedan tar tackan den inte. Att man också håller noga koll på om tackan har mer än ett Lamm i sig för många tackor slutar lamma när den första fötts och sedan ruttnar resten av lammen i tackan. Juvret måste man ha koll på så det är mjukt och fint och inte blått och hårt. Att man är snabb på att lammet kan dia. Det går otroligt fort från liv till död på små Lamm, speciellt om det är kallt och för dåligt halmat och mkt drag. Livmoderframfall är mkt vanligt och man måste vara snabb med att stoppa in livmodern igen och hålla kvar den med handen i henne tills veterinären kan sy igen eller om man kan det själv. Men man måste vrida livmodern rätt ine i tackan innan man lappar ihop henne. Lycka till!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 för oss ja, men inte för tackorna;)
Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!
#7 tack för tipsen. Hur är man säker på att alla Lamm är ute?? #8 Spännande! Då är vi i liknande situation. Men det är första gången även för tackorna här. :)
#9 Det kan man egentligen aldrig vara om man inte känner i henne men håll utkik efter en stor efterbörd. Kommer ingen efterbörd inom en timme eller två så får man känna lite försiktigt i henne.
Okej, tack! 🙂
Om tackan får livmoderframfall så MÅSTE man jobba jätteförsiktigt, den sväller fort utanför tackan och är jättetunn och känslig, ett finger kan snabbt punktera och det kan tackan dö av. Om den får framfall så skulle jag kontakta veterinär så det görs rätt.
#12 Nja, så känligt är det inte tycker jag MEN däremot viktigt att livmodern stoppas tillbaka snabbt så att vänta på veterinär kan betyda döden för tackan. Tycker att man ska ta reda på hur man själv kan göra och försöka sig på det, kan bli tackans räddning. Sen ska man inte låta en tacka med framfall gå en runda till med Lamm.
Okej, men då hoppas jag att vi slipper framfall. Har en bra kontakt som har lovat att finnas tillgänglig så det känns tryggt om något sånt skulle hända.
#14 Det är ganska vanligt med framfall. Det är ganska vanligt med krångelsaker på tackor och vid lamning oavsett tyvärr. Ni kommer lära er allt eftersom, tyvärr den tuffa vägen också. Men roligt är det =)
#15 Usch, ja jag har läst och hört det. Jag har dock också hört att den blandning vi har (texel och finull) ska ha relativt lätta födslar, så det håller jag tummarna för. Både fasar för det och längtar mycket! 🙂
Något jag tycker du ska ha hemma är lammnäring, en bra flaska och napp till den. När man håller på med tackor får man alltid något problem med lammen, det är nästan oundvikligt. Givetvis händer det saker mitt i natten eller en söndag när allt är stängt. Hoppas vi får se foton snart då =)
Ja, det har jag! Jag packade en väska igår. I den ligger handdukar, glidslem, jodopax, klorhexidin, engångshandskar, termometer, nappflaska, extra nappar, hushållspapper och förlossningsrep. Har lammnäring i stallet, men tänkte lägga i en burk i väskan så allt är på plats.
Jo, jag utgår från att det kommer att hända när jag är ensam hemma, iskallt ute och ingen går att få tag på. Så jag förbereder mig! 🙂
#18 Så klokt av dig! 🤗