Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: off-tpoic
Läst 1570 ggr
[JeanetteK]
0

Lantdjur 26 januari

God eftermiddaq gott folk!

Vad hittar ni på så här på söndagen? Vi har gjort en massa "måste-saker" - städat, släpat in pellets, röjt i tvättberget och sånt där tråkigt. Men det är ju skönt när det är gjort.

Nu när det är kallt ute blir det många vändor ut med varmt vatten så det inte fryser ute hos grisarna och även hos hönsen. Det är som att djuren har en lugn söndag - de vilar i godan ro och blir glada när man kommer och kelar med dom. ♥

Fridaaaa
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har massa tråkigt! 😕
Det snöar ute och jag vill absolut inte ha mer snö, var lagom det som var 😕 Kan inte göra något ute när det snöar suck. 
Så får väl städa eller se lite film eller nått. Sambon är inte hemma heller, hoppas han kör försiktigt hem.

Hann vara ute en stund på förmiddagen….

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[JeanetteK]
1

Åh fiiiina Lillan! 😍

Fridaaaa
0

#2 Hihi Tack 🤗 Älskar snön 🌺

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Leffe
0

I förmiddags var det tennis som gällde på teven och sedan bandy, handboll och nu alpint. Undrar när jag får fyrkantiga ögon

Cahira
0

Varit stressigt här idag. Snöstormen närmar sig med stormsteg och vi väntar dödlig kyla måndag och tisdag igen. Tur dessa extrema vintrar är sällsynta för jag är duktigt less på det!

Så jag har borstat tänder på hundarna (första gången för frodo), skrapat tandsten på Digger, tagit ett stygn från hans öga som veterinären missade att ta bort för flera månader sedan, badat valp, städat, tagit bilder, virkat, och ska nu ladda upp bilderna jag tog. 

Om en liten vilostund ska vi ut och starta värmen för djurens vatten så det inte fryser och kolla så alla dörrar som har hasp är igenhaspade ordentligt och såna saker. 

Elmo är lite på tunnare sidan så han flyttades in till kalvarna för att få mer mat och bättre skydd, alla andra har bra päls och bra hull så denna kyla ska inte vara några problem. Nu känner vi oss förberedda!

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
0

#4 Haha, det är nog bara en tidsfråga Leffe. 😉

#5 Åh fy är det dags nu igen. Då håller vi tummarna för att ni klarar er bra i stormen och kylan. Fyyyy…..

Du är ju värsta veterinären/djurskötaren Cahira! Imponerande! 👍Hur gör du när du skrapar tandsten? Det skulle jag vilja lära mig.

Cahira
1

#6 Vi var tvungna att göra massa saker under djurvårdsutbildningen så vi fick lära oss klippa hundklor korrekt, klippa vingar och klor på småfåglar, skrapa tandsten, slå om bandage på en hund och lite såna saker. Tandstenskrapning är relativt enkelt, om man bortser från att hunden verkligen ogillar att bli fasthållen 9 gånger av 10. 

Jag har denna tandstensskrapa: http://www.haromi.se/tandstensinstrumentdubbelthogervanster-p-1343.html?cPath=20_49 som sluttar åt båda hållen så man kan anpassa sig efter tand och sida. Jag har dessutom inga problem med att använda både höger och vänster hand (även om vänstern är mer dominant) så för mig är det det ultimata verktyget. Sedan sätter man skrapan precis under tandköttkanten (försiktig, kanten är rätt så vass) och drar rakt nedåt. I diggers fall har det byggts upp plack och tandsten hela hans liv så jag fick nästan inte lös något så ska försöka ge honom mer råa ben och eventuellt några tillskott som ska lösa upp tandstenen lite bättre. 

Dvärgschnauzrar har en stor förmåga att få dålig munhälsa, chinese crested likaså så tyckte det var bra investering att ha en sån hemma. Men trots det så fick Ixxi dra 16 tänder liktförb.. för att hon var för sprattlig då jag försökte skrapa hennes tänder och jag ville inte göra illa henne. 

…Undrar om jag ska knåpa ihop ett första hjälpen för hund-artikel nån dag? Saknar en del artiklar för det, men vore kanske något?

Maria29
0

#7 En artikel om hundhälsa är alltid intressant, jag är alltid intresserad av att lära/läsa om skötsel av olika djur. :)

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Cahira
0

Då ska jag se om jag kan få hem de saker jag behöver, som jag ändå planerat att skaffa. :) Alltid bra att ha ett första hjälpen kit hemma. Sparris om hunden sväljer nåt vasst till exempel, sparris kapslar om det vassa så hunden inte skadas medans det passeras. :)