Råd ang skaffa gris
Hej! :D Jag har funderingar på att skaffa grisar någon gång i framtiden. Det är inte aktuellt nu utan blir först om några år i så fall, men jag tänkte ändå börja planera redan nu. Planera är kul! x) Först och främst: vad finns det för olika grisar man kan ha? Jag har hört om minigrisar men vilka fler raser finns det? Jag har tänkt mig att ha typ tre stycken grisar tillsammans. Jag ska inte ha dem typ som "husdjur" utan de ska bo i ett stall och ha en box och en hage att vara i. Vad ska man tänka på ute resp inne för grisarna? Och luktar tre grisar supermycket, eller beror det på ras? Jag hjälpte till i ett svinhus en gång där de hade massa grisar och det var kul, men jäklar vad lukten satte sig i allt! Speciellt i mitt långa hår som jag sedan schamponerade tre gånger på raken utan att få bort lukten helt. ^^ Sen undrar jag om det finns några sjukdomar som kan smitta från gris till människa?
Här finns lite information om några sjukdomar som kan smitta mellan människa och gris. http://www.sva.se/sv/Djurhalsa1/Gris1/Zoonoser/
Törs inte svara så mycket på de andra frågorna, men gris brukar i överlag alltid lukta en hel del, speciellt då de hålls inomhus.
Kolla även minsta tillåtna yta att hålla dom på, och så hagen är grissäker, de brukar vara rätt duktiga rymmare om de vill.
Lycka till :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#1 Tack! Verkar som om det finns en del sjukdomar trots allt. Jag är rätt nojig med sånt… x)
Luktar minigrisar lika mycket som "stora" grisar? Jag trodde knappt de luktade alls men det är nog bara nåt jag fått för mig. 😃 Jag har en liten plan att jag typ ska ha ett litet ställe på landet med kanske några hästar och några grisar och sådär, men då kommer det kanske lukta mer gris än häst i stallet, haha. x) För man kan väl ha hästar och grisar i samma stall? Jag tänkte mig att grisarna skulle ha en box och att det skulle vara en dörr direkt ut till deras hage liksom. Så att de kan gå ut och in som de vill när vädret tillåter. Är grisar ute på vintern också eller är de bara inne då?
Detta är som sagt bara på hypotes-stadiet än så länge, men jag tycker det är viktigt att vara väl förberedd. ^^
Det är alltid bra att drömma och kolla sig för, helt klart! :)
Tror ringorm kan smitta emellan med, vet att hästar och kossor han ha ringorm och även människor och hundar, så kan föreställa mig att grisar kan ha det med.
Du kommer nog få bättre svar under dagen, finns flera här inne som kan grisar bättre än mig. :)
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Hej! Kul att du funderar på grisar! Vi har Linderödsgrisar. Det är en ras som påminner en hel del om vildsvin. De är härdiga och kan vara ute året om. Våra har hus med mängder av halm i som de bäddar ner sig i på natten. 🙂
Grisarna i sig luktar inget och de är renliga av sig. Men det luktar kan jag lova. Det kommer man inte undan. Men det gör ju alla djur.
Din tanke att ha en spilta så de kan gå in och ut i hagen låter toppen! Vi hade våra grisar inne på natten förra vintern och vi lärde dom att gå från stallet till hagen och det gick också bra. Men att de kan gå som de vill är ännu bättre.
Vi har får, grisar och kor och jag tycker att jag luktar ko när jag kommer från stallet. Jag har mössa på mig och stoppar in håret. Men det blir mycket duschande för det är ju ett tungt jobb också, att mocka och sånt. Sen har man ju så klart speciella stallkläder och vi går in och ut via källaren när vi ska till stallet. Kläderna luktar extremt mycket och man kan inte ha det uppe i huset om man inte vill att huset ska lukta kossa.
Sjukdomar är jag inte så bra på. Det är ju viktigt med vaccinationer och sånt men sjukdomar som smittar mellan djur och människa har jag inte koll på.
#4 Jag googlade lite på Linderödsgrisar och de är ju supersöta! Är alla sådär fläckiga? Dessutom så läste jag att de är med i Jordbruksverkets handlingsplan för hotade svenska husdjursraser, och då känns det ju ännu bättre att vara med och bevara dem också! Hur många grisar har ni?
Det låter ju bra att de kan vara ute året om med. Men det kanske finns väder de inte föredrar? Har de lätt för att halka på vintern och så? Okej, nu kanske jag går in på petitesser men det är liksom sånt jag kommer på efter hand som jag skriver. ^^ Jag ser redan min lilla gård framför mig och grisarna i sin hage. x)
Jag har hållit på mycket med hästar så jag känner igen det där med att gå in källarhållet och ha speciella kläder och så. Men jag tycker ju att häst luktar gott så det störde mig inte så mycket. Jag kan inte säga att jag tycker att det luktar speciellt gott i ett svinhus, though… 😃 När jag hjälpte till i ett en gång så vande man ju sig iofs efter ett tag, men de stackars människorna som satt bakom och framför mig på bussen sen tyckte nog inte att det var så trevligt. 😊 Sen att man själv vänjer sig är väl snarare en nackdel för då känner man ju inte om man luktar till slut. ^^
Men, som du skriver, alla djur luktar och det är absolut inte ett hinder för mig. Jag tänker mest att det är bäst att ta reda på sånt i förväg så att man inte sen bara "oj, vad här luktar". 😂
Grisar är ganska intelligenta djur också va? Kan man ge dem någon form av "aktivitetsleksaker" eller nöjer de sig med att vara ute och böka? Och hur mycket mat äter en Linderödsgris om dagen?
#5 Dom är underbara tycker jag! Ja, alla är fläckiga mer eller mindre. Vi hade en kulting i somras som heter Christer som var brun, på bilden nedan! Lite annorlunda. 🙂Men han är såld nu.
Vi har mamma Agnes och pappa Wilfred och deras fyra smågaltar. Vi får en ny kull här i vår och kommer inte ha kvar smågaltarna, men just nu har vi alltså sex stycken.
Vi bor ju i Skåne och har rätt milda vintrar. Dock blåser det mycket så det är viktigt med rejäla skydd åt dom. Dom måste ju kunna komma undan där det är torrt och varmt och i lä. Så gärna tre sidor och mycket halm.
Jo det är klart dom kan halka, men de är rätt bra på att gå på isen.
Man vänjer sig vid lukten! Konstigt nog så gör man det. Vi märker sällan av att det luktar, men man märker ju på folk som kommer och hälsar på. Dom säger ofta att det luktar bondgård. 🙂
Grisar är mycket intelligenta. En del säger som hundar och en del säger som en femåring. Vet inte vad som stämmer. Dom klarar sig bra på att böka. På sommarn brukar jag ösa in grenar och ogräs och sånt när jag fixar i trädgården och det är populärt att böka runt i och äta det som går och möblera om och gnaga på. 🙂
Svårt att säga riktigt hur mycket dom äter… Vi har ett mått som kanske rymmer en liter… och jag tror att våra storgrisar nog äter fyra såna mått om dagen per gris… nu blir jag osäker…. Dom äter gröpe och vi köper den från en kvarn här i närheten. Sen blandar man det med vatten så det blir som en gröt. Dom älskar det! Sen blir det ju en del från köket också. Dom gillar det mesta.
Först tycker jag du ska fråga dig varför du vill ha grisar, vad du ska ha dem till. Sen ska du fråga dig om du är villig att ta hand om dem i uppemot 15 år. Om du klarar av situationen när eller om de blir sjuka. Hästar och grisar kan gå ihop men tänk på att en häst kan bli jätterädd, mest för lukten, men de vänjer sig. Hästen kan också reagera på grisens damm den producerar i sitt skinn, samt grisens foder är dammigt. Kan ge allergier åt hästar om de inte har luftigt i stallet. Skukdomar att oroa sig för hos gris är: Rödsjuka, vilket grisen måste vaccineras mot då detta smittar även till människa. Rödsjukebakterier finns i marken. Ringorm, smittar även människa. E-coli, även detta smittar människa. Lunginflammation, viket man också kan vaccinera mot. Detta är de vanligaste sjukdomarna. Ledinflammation är också mkt vanligt. Vill man avla på grisen bör de vaccineras mot parvovirus. Stor risk att alla de små dör annars innan de är födda. Det är vanligt att människan smittar grisen med en förkylning också, så tänk på detta när du är sjuk. Grisen får lätt problem med lungorna då. Grsiar KAN komma att behöva en del veterinärvård men det är inget som är tvunget. När en gris blir sjuk blir den ofta riktigt sjuk. En annan sak att tänka på är staketet. Grisar är experter på att ta sig ut. Samt att vill man inte ha en "bökig" hage, ska man inte ha gris. =) De bökar upp allt. Bäst är att ha olika hagar åt grisar så man kan växla. Lycka till!
Medarbetare på djurskydd.ifokus
#6 Vad fin han är! Färgen får mig att tänka på chokladtryffel. Sån där som är rullad i kakao. 😃
Vad mysigt det låter med kultingar. Jag tänkte ha tre suggor/gyltor (om de funkar ihop?) för jag skulle inte kunna skiljas från kultingarna sen. ^^ Jag har alltid vetat att jag inte ska avla på djur för att sälja för jag fäster mig alldeles för mycket vid dem. Antar att man vänjer sig men tvivlar på att jag skulle göra det. Jag skulle nog sakna dem för alltid. x)
Får de mer "päls" på vintern eller hur funkar det så att de inte fryser? Och brukar ni behöva borsta dem innan de ska in om de rullat sig i lera och så?
Jag läste någonstans att man inte får ge sina grisar kött pga någon sjukdom (mul och klövsjuka?) eller är det bara om de ska slaktas?
#7 Jag vill ha grisar för att de är fina och intelligenta djur, och för att de verkar så mysiga! Jag vill gärna ge några grisar ett bra hem.
Men inget är som sagt bestämt än; jag är "fattig" student än så länge. x) Detta är mer lite spånande i hur jag vill ha det sen, vill gärna bo på landet och ha djur. Så jag har redan nu börjat fundera på vilka djur jag skulle vilja ha, och då ploppar grisar ständigt upp i huvudet. En släkting till mig hade två grisar när jag var liten och minns att jag tyckte det verkade roligt. Men detta är som sagt 5-10 år framåt i tiden, kanske tom mer.
Vad är E-coli?
Vad brukar man ha för staket till grisar?
#8 E-coli är en tarmbakterie som orsakar diarre´. Grisar sätter inte päls. De behöver ett isolerat vindskydd på vintern. Om man ska ha utegrisar skulle jag föredra trästaket med eltråd på insidan. Har man bara el finns risk att de går ut om strömmen av ngon anledning ej är i bruk. Grisar är ganska svårinstängda djur. Sen ska man tänka på att de är starka. De lyfter lätt undan saker i sin väg. Man ska inte ge grisar människorföda pga salmonella risken men själv skulle jag nog gett dem matöverskott om det vore mina. Man kan ha tre stycken ihop men då måste de känna varandra. Helt okända grisar slåss ganska tufft om de ej känner varandra.
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Nä dom får inte tjock päls men åtminstone linderödarna får mer hår på vintern. Wilfred har rätt tjock ragg nu. Men det är viktigt att de har skydd för värme. Du skulle ju kunna köpa tre unga systrar till exempel. Grisar är ju jättebra som "bara" husdjur. Man bestämmer ju själv om man vill avla eller inte. Nog har det slunkit i nån köttbit till grisarna men extremt sällan eftersom vi har hund också. Men allt annat går i. :) så klart man inte ger dom allrför kryddat eller massa kakor eller annat sött. Men det är ju på ngt vis självklart. Men pasta, potatis, ris, grönsaker, frukt osv. Att dom rullar i leran är ngt man bara får acceptera.:) De gör det ju oftast på sommaren mär det är varmt för att skydda sig mot värmen. Vi har aldig borstat dom. Men fom gillar vattenslangen när det är varmt! Då står dom i strålen och njuter! ♡ Även om det är länge kvar så tycker jag det är toppen att du förbereder dig och planerar. Kram till dig