Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: vilt
Läst 1346 ggr
medde
7

Licensjakten på varg

Under onsdagen förra veckan så kom ett efterlängtat beslut att det inte blir vargjakt under denna vinter. Jakten är nu i viloläge till februari, sen får vi se vad som händer vidare om denna ang denna jakt. En seger för de miljöorganisationer som har överklagat jakten. Jakten är ju under granskning av EU kommissionen. Det här ses som ett bakslag för regeringen samt jägarlobbyns som drivit denna frågan länge ang jakten

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[Yllhilda]
0

Jag såg ett program om hur utrotningen av rovdjur rubbar balansen i ekosystemen, att vi människor inte kan hålla den balansen med hjälp av jakt, och att det börjar visa sig.

Sen är det intressant hur pengar kan vara mer värt än människoliv, ett människoliv i skogen är fruktansvärt viktigt medan en hel art i ett land är lite "meh".

[Bettebus]
1

Att det alltid kommer att finnas två sidor av vargens vara eller inte vara, kommer alltid att finnas. Jag undrar bara vad som kommer att hända med våra öppna landskap, om folk med betesdjur helt lägger ner. Jag har vargen runt knuten, och jag vill absolut inte ha den här. Jag har djur, och jag är tvungen att ta in mina djur på natten, för att de skall vara säkra.

[Yllhilda]
2

#2 Jag tycker det är normalt att ta in djuren på kvällen. Vi hade inte varg, men andra rovdjur, och ibland försvann ett eller två av grannens får per sommar(som var ute dygnet runt). Inget han blev arg över eftersom han ansåg rovdjur hade rätt att finnas dem med.

zatanica
2

#2 jo visst kommer det alltid att finnas två sidor och har så säkert alltid gjort.

Men man måste ju tycker jag någonstans kunna försöka leva med varandra. Inte utrotar vi andra saker som vi inte gillar, gäller både djur, människor växter och vad det kan vara. 

Om jag exempelvis är skiträdd för spindlar inte kommer jag och andra spindelrädda då förespråka utrotning av samtliga spindlar.

Är uppvuxen med djur och där var djuren inne om kvällarna trotts att detta var i trakter utan varg och lo.

Själv har jag nu bara kaniner och vet att det finns både räv, lo och grävling här och att det händer att det vandrar varg förbi, finns även rovfåglar. Jag har gjort vad jag kan för att skydda dem mot rovdjur. Skulle varg etablera sig skulle jag även sätta elstängsel runt deras hage. Idag har den både nergrävt nät och rejät tak.

Jag tycker och har alltid tyckt att har man valt att ha djur så har man även ett ansvar att göra vad man kan för dem både vad det gäller deras säkerhet och även se till att uppfylla deras naturliga krav på miljö och se till så de kan utföra sina naturliga beteenden i möjligaste mån.

Är man inte villig till det ska man kanske börja överväga att inte ha djur.

Idag kan man ansöka om stöd för att rovdjurssäkra, visst det är inte mycket men alltid något.

Hoppas inte någon tar illa upp nu bara det är inte meningen, för det här är bara mitt sätt att se på saken.

[Bettebus]
1

#4Du kan få stöd till rovdjurssäkert stängsel, men du får endast 40 kr/ meter, och det är inte mycket pengar. 

Jag skrev att jag inte ville ha vargen, och det är min åsikt, som jag även tycker att andra skall respektera, likaväl som jag måste acceptera att folk vill ha varg. Det är lika viktigt att respektera och acceptera att man har olika åsikter, utan att man måste ge en massa förklaringar.

Sedan vill inte jag att vargen skall ta något av mina djur, det är mina djur som betyder mycket för mig, och sedan är avelsarbetet ganska mycket också. Så nej, jag bjuder inte vargen att ta något av mina djur.

zatanica
2

Menade inget illa till dig personligen eller andra med din åsikt Bettebus och det hoppas jag framgick i slutet av mitt inlägg.

Jo att man inte får mycket i rovdjursstöd vet jag och skrev så även, men det är alltid bättre än inget alls. Man bör även försöka använda det för jag tror att risken är stor annars att det helt försvinner om ingen använder det.

Jag älskar också mina djur, men jag är fullt medveten om att det kan hända att de blir tagna av rovdjur, katter så väl som kaninerna. Klart man blir ledsen om det skulle hända. Men som sagt är man medveten och det enda man kan göra är att försöka förhindra det så gott man kan.

I ditt fall så är det ju en jätte bra åtgärd att ta in djuren till kvällen så som du gör. Då tycker jag inte man ska tycka att det är besvärligt.

Vill man ha djur och det betyder mycket för dem gör man ju allt man kan för dem.

Har du någon som vaktar djuren på dagen med? Exempelvis en hund? Har hört att lamor ska vara bra på att hålla varg borta också.

[Bettebus]
1

#6 Ingen fara😃. Jag är alltid hemma, och har hagarna runt huset, så jag har alltid koll, var de är.

Jag läste någonstans att någon hade alpackor, de skall ju också hålla rovdjur borta, men hos en person, blev dessa alpackor jagade och det slutade med att ena stoet kastade fölet, sorgligt. 

Jag är inte helt emot varg, men jag tycker att det skall vara under ordnade förhållanden.

zatanica
0

Men det är ju kallas 😃Är också hemma nästan jämt, fick faktist fara ut en kväll och jaga iväg ett lodjur och ta med en stel paralyserad katt in som nog inte fattade vad den sett.

Tråkigt med alpackan 😕

Tycker det är viktigt att se till att alla vilda djur behåller sin skygghet och respekt för mäniskan, rovdjur som andra djur. 

De som bodde innan oss i vårt hus matade rådjuren exempelvis så jag måste hägna in mina grödor om jag vill ha dem kvar, de kan stå utanför ytterdörren precis när man ska ut eller så bara glor de på mig när jag kommer runt hörnet till kaninerna. 

Tycker det är viktigt att de som bestämmer ska försöka förstå de som har djur, bättre att lägga krut och pengar på att informera dem om vad de kan göra för att skydda djuren mot rovdjur samt även faktist ge skälig ersättning för att säkra för djuren och även när olyckan väl är framme.

Men hur man ska lyckas få dem att begripa det är ju en annan femma 😕 Just nu känns det lite som det är fast i samma ekorrhjul.

zatanica
0

Får man fråga vad du har för djur bettebus?

Mantissa
0

#7 Alpackor skyddar inte mot varg. Lamor däremot (större släkting till alpackan) sägs ha viss effekt mot mindre hunddjur (coyotees, sydeuropeisk varg), men jag har inte hört någon situation då de har testats på svensk varg.

[Bettebus]
0

#9 Jag har Getter, får, gris, kaniner, Höns, hästar och skall skaffa kor.

zatanica
0

O mysigt 🙂väntar på den dagen man hittar den perfekta gården då blir det lite samma sorts djur här.