Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettnötkreatur
Läst 1852 ggr
Gronstedt
0

Ofärgat läder av nöt?

Har en brokig ko brokigt skinn? Skäckiga hästar har vanligen rosa skinn där de är vita och grått/svart skinn där de är färgade - är det detsamma med kor?

Och om man inte färgar lädret, utan bara garvar det, vad får i så fall de rosa partierna för färg? Blir det brokiga plagg av ofärgat läder från en brokig ko?

tlover
1

Vilken färg lädret får beror delvis på vilken garvningsmetod som används (det finns ju flera olika garvningsmetoder), och man kan färga lädret både under garvningen och efter.

lite av svaren i alla fall.

l'm back

Cahira
0

Jag ska kolla på Angel nästa gång jag är ute och se vad för färg hennes skinn har under det röda. De vita partierna har vitt skinn vet jag.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ber om ursäkt att det tagit sån tid att svara men jag har ärligt talat inte varit ute förrän nu pga sjukdom och extrem kyla. 

Huden är hudfärgad både under det röda och det vita på Angel. :) Är alltså hårstråna som är färgade precis som på människohår.

Gronstedt
0

#3: Så om man rakade henne skulle hon vara skär över hela kroppen? Tusen tack för svar!

Är det likadant med svartbrokiga kor, tro?

Cahira
0

Ja precis. :) Och ja det tror jag. När de svarta har skavt bort päls på nacken mot feedbunkern så är huden samma färg. :)

Linnea
0

TS: när hästar har olika färger så följer inte alltid pälsfärg och hudfärg varandra helt och hållet, dvs den mörka huden under den svarta pälsen kan sticka ut under den vita pälsen, det kan synas rätt tydligt när hästen har sommarpäls.

Skynda långsamt så går det fortare.

Mantissa
0

#6 Har inte det mer med att göra att pälsstråna överlappar varandra, alltså ett vitt pälsstrå som ligger över det mörka skinnet?

Gronstedt
0

#6, 7: Vad jag sett är det lite olika, en del hästar har ett med blandat vit och färgad päls mellan färgfälten, andra har skarpare övergång. Det kan till och med vara olika på olika ställen på samma häst.