Lantdjur 10 januari
I natt kom det massor av snö och i morse såg marken ut som den gjort hela vintern hittills. Alltså ingen snö. Snart ska jag iväg till min dietist. Jag lär väl bli utskälld. För mycket julmat.
Sköt om er
Jag har börjat leta efter stallkatt trodde aldrig att jag skulle leta efter en katt som inte bor i huset, men mitt råttproblem har ökat och grannarnas katter jobbar inte här (jag kan inte släppa ut mina raskatter för även om folk sagt att det är katt som katt). Igår så upptäckte jag att råttorna hadde bitit ihjäl två vaktlar och det påminde mig om att jag snart kommer att ha kaninungar och kycklingar förutom allt annat.. Känns lite trist att råttorna inte går in i fällorna men men jag får göra som de äldre här ute säger… Ingen killing ännu så jag börjar undra om förra ägaren verkligen visste när Elin skulle killa.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

#1 Jag har samma problem nästan. Jag vill inte "riskera" mina familjemedlemmar då jag förlorat två katter som jag aldrig hittat. Funderar på att ta över skygga katthemskatter som annars har svårt att hitta nya hem.
Finns ett annat alternativ också som jag funderar på: Pärlhöns! De ska äta möss, råttor, ormar och fästingar och för mig i alla fall så är det inte samma känslomässiga förlust att förlora en höna som en katt.

#3 Ok, men då vill jag ändå slå ett slag för att ta skyggisar från ett katthem, så gör du både dig och katterna en tjänst :)
#4 Det ska jag och jag hoppas att även du blir av med dina råttor. Kollade nyss på pärlhöns och jag blev faktisk lite sugen på sådana också och det värsta är att jag har plats för sådana och det är som du säger inte fel att de äter råttor.
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
Håller med om att du kan prata med nåt katthem om någon katt som är svårplacerad och kanske rent av osocial. Visst vill man kunna kela med sina katter men våra bästa råttjägare är de skyggaste katterna. De sociala är bara lata.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Vi har fem katter varav två är stallkatter. Dom bodde här innan oss så dom ingick i köpet av gården. 🙂Dom är verkligen värdefulla!
Det låter ju toppen att kolla med katthem! Berätta gärna sen hur det går.
Hur gick det hos dietisten förresten Leffe? Hoppas hon/han inte var alltför hård på dig. 🙂
Hon var faktiskt nöjd. Hade samma vikt som förra gången
Skönt!
Usch.. ni har säkert hört på nyheterna att det varit extrem kyla här i staterna. De varnade för dödlig kyla så var såklart lite orolig för djuren. Måndagen var värst för oss och den passerade och vi märkte inget speciellt. Men nu har vi fått se kylans baksida.
Vi hittade ett bortstött foster från en av korna. 😕 Är skönt att naturen fungerar som så att om mamman inte har energi att ta hand om både sig själv och fostret så prioriteras mamman, men det är sorgligt likväl.
#9 skönt att höra! #11 jag förstår att det känns sorgligt:( svårt att förstå hur kallt ni verkligen har det. Måste vara riktig iskyla.
Det var ca -30 men de sa att windchillen låg på ca -45.5C som värst.
Ruskigt kallt iallafall.