Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 6395 ggr
Frida&Chira
0

Om baggen stångas?

Hej! Har en fråga angående hur man ska bete sig om ens bagge börjar "gruffa" sig eller stångas mot en? Våran bagge har börjat göra stång-inviter. Han tar ner huvudet och backar ett par steg. Jag har undvikit att gå in till de eftersom jag inte riktigt vet hur jag ska hantera det om han väl försöker stångas. En bekant fårbonde till mig sa att han tar upp knät i huvudet på baggen, men för mig är det ju till att nästan besvara hans inbjudan. Dessutom borde det göra ondare på mig än på baggen? Han är stor, men har inga horn. Han är dessutom myyyycket tam (jag vet att det är negativt). På något sätt måste man ju visa baggen att det inte är okej och inte någon ide, men hur tuff eller snäll ska man vara för att inte trigga baggen till att göra om det?

Vad gör ni/hade ni gjort? Tack på Förhand!

[JeanetteK]
0

Vår bagge har inte visat såna tendenser än. Däremot berättade vår granne att det kan förekomma framför allt när det är ungar på gång eller parning. Då kan baggen få extra mycket beskyddarfasoner för sig. Han rådde oss att ha en käpp med in för att hålla baggen på avstånd. Har som sagt inte testat men det kanske är en tanke just för att se till att den inte kommer för nära?

Vår är också tam, svårt att låta bli. Och jag tror också att det gör ondare på dig om han stångar dig på knät. Det hade jag inte vågat prova.

Berätta gärna hur det går.

Mantissa
3

När min getabock var liten så brukade jag lägga honom ner på sidan om han blev för "på" och gjorde stånginviter. Han fick ligga till han slappnade av och då gosade jag lite med honom och det var inte mer med det. Jag hade läst om denna teknik på några utländska getsidor. Han stångades i vilket fall aldrig som vuxen.
Senare fick jag ta hand om min grannes bagge på +100kg. Han var tam och snäll, men hade stångat min granne någon gång när tackororna var brunstiga. Men eftersom jag inte hade några får så tänkte vi aldrig att han skulle ha anledning hos mig. En dag small det till bakom hälarna på mig i hagen och sedan gjorde han en till stånginvit. Eftersom jag inte visste hur man "skulle" göra och inte ville lämna hagen och låta honom köra bort mig på sina villkor så bestämde jag mig för att köra get-tekniken. Det tog ett tag, men tillslut låg han där och fann sig i att bli gosad med. Han gjorde aldrig om det på mig, men han stångade mig granne igen en tid senare när han flyttat hem igen.
Jag har senare fått höra att man inte ska lägga ett får ner pga risken för magomvridning. Hur stor den är vet jag inte, man sätter ju i vilket fall får vid klippning vilket bör vara en lika stor risk i så fall. Nåja, jag säger inte att det är så här du ska göra eller att det inte finns bättre sätt, men detta var mina erfarenheter på ämnet.

Lavèn
0

Om korna kommer o kliar eller små buffar på lilla mig så har jag ingen chans, då kan man ''slå'' till dem på mulen,  inte hårt men de ska ju känna det lite iallafall. så att de lär sig att det är fel. Jag ingen aning om hur det är på får dock. men man kanske kan testa?

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[JeanetteK]
0

#2 Du är tuff du Mantissa! Inte illa.

Emmma
1

Vi har en stor Texel-bagge som vi fick hem tidigare år,han kanske är 2år. Han attackerar bara man står lite för nära staketet..

När vi prata med veterinären om det så tyckte han vi skulle passa oss för han har sett flera som fått krossade knän.. så de är det jag passar mest! Så mitt tips sätt INTE upp knäet mot baggen!

Antar att denne bagge är lite försent att lära om men vore intressant att veta utifall småbaggarna skulle börja stångas.

Cahira
0

Testa klickerträning. Med klickerträning kan man lära djur att det lönar sig att bete sig bra. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Frida&Chira
0

Tack allihopa! #2 riktigt tufft gjort av dig! Jag har till och med problem att få ner tackorna när de ska klippas, men ger man sig den på sen så kanske :) #3 Jag har samma problem med våra kor. De är otroligt stora, otroligt tama och otroligt glada i krosse. Så att gå in där med en spann krosse är som att gå in i en boxningsring - 52kg vs 3 x 700kg matglada galningar. Där får man hävda sig ibland. De är verkligen inte elaka med flit utan puttar mest p mig för att jag ska snabba på att hälla ut krosset. Men en "liten knuff" från dom kan lätt (och har) få omkull en :) #5 att knäa honom i skallen är härmed uteslutet!! :) #6 Klickerträning är suveränt och använder mig mycket av det med hunden där vi kör NÄSTAN bara positiv förstärkning. Men när det handlar om att ta bort ett dåligt beteende hos ett djur som jag inte ha tid och ork att "klicka-in" så ser jag hellre att använda mig av en "quickfix-metod" som får baggen att få respekt för mig på en gång! Vad tror ni om att "vråla" riktigt högt på honom? Reagerar får på sånt? Alltså innan han stångar, för att avbryta. När han sen har stångat tror jag att jag ska testa nerbrittningsmetoden, även om han väger mer än mig ;)

Lavèn
0

#7 Aaa mina är extremt tama med. De vill ju bara gosa med en som snälla små kor, glad ska man vara att man tog bort hornen när devar små 😃

[Bettebus]
0

Har en kastrerad bock, som jag haft, sedan han föddes, och han är idag tre år. Han har aldrig stångat eller på något annat sätt visat ett dåligt beteende. Det man skall tänka på är att inte hålla på att klia vid hornen, eller klappa dem där. Ej häller putta på dem, för då kan de många gånger lära sig att ge igen. Sedan är det ganska vanligt vad jag har förstått av fårägare, att baggarna kan bli lite besvärliga när de blir äldre.

Sedan har jag lite svårt att förstå, varför man skall lägga ner geten på sidan. jag har aldrig sett mina Getter göra så mot varandra.

Lavèn
0

#9 våran (get)bock älskar att bli kliad i panna och mellan hornen, även korna lär jag att det ska bli vana att man håller på där hornen är/ska va, Jag tycker man ska kunna röra överallt, fall de får en skada så ska de va vana.

[Bettebus]
0

#10 Mina djur är också vana vid att man tar på dem överallt. Borstar lyfter benen, kollar över magen mm. Men just hornen skall man inte hålla på att klappa och pilla med, för det kan trigga i gång dem.