Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettsvin
Läst 2212 ggr
00eme05
0

För er med Minigrisar

Hej. Jag heter Emelia och har fått intresse för minigrisar. Jag har läst mycket och dem. Men jag har en fråga för som ÄGER en Minigris. Hur är det med maten? Är det svårt att hålla de i god form? Jag har ju läst att övergöda den e plågeri. Och att svälta den är också plågeri. så jag undrar hur ni gör med att få det att funka med det, och vänja den vid tiderna maten ska serveras.

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Lavèn
0

Jag har ingen Minigris men har även läst på mycket då jag var nära på att skaffa (fast har inte tid då jag har massa andra djur) 

Och känner en kille som har en gris och han är ute och går med den. 

Om du köper en prata med ägaren se hur den har gett den mat och skifta matningen därifrån.

en annan sak du ska tänka på är att de blir ganska stora ändå och att de behöver kunna böka i marken, och vara ute o göra sinna gris behov. Det är som att ha en vanlig gris hemma typ.

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

00eme05
0

Men när det med att hålla de bra så att de inte övergödas eller svälter, är det enkelt eller är det nåt man måste tänka på?

People wants happiness, nobody wants pain, but you cant make a rainbow without any rainHjärta

Cahira
0

De behöver motion för att hållas i form som vilken levande varelse som helst. Om du märker att grisen börjar bli överviktig får du minska ransonen och motionera mera. :) 

Tror inte det är jättelätt att göra en gris rumsren men vågar inte säga säkert.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
0

Vi har stora grisar, men jag kan inte tro att det är jättestor skillnad på hur man utfodrar dom. Det finns tabeller där man ser hur mycket de behöver per dag och kilo.

Grisar är ju renliga av sig. När vi hade grisarna inne under en period hade de ett bajshörn. Men hur det är att ha dom inne i huset och lära dom att säga till om att gå ut vet jag inte hur det går till.

Mantissa
0

Jag hade en komps som jobbade p en 4h gård. Där fick de vara snabbt in till suggan p morgonen och släppa  henne, för hon vägrade göra ifrån sig inne och fick hon inte komma ut på en gång blev hon grinig.
Exakt hur man tränar en innegris till att bli rumsren vet jag inte, men ag gissar att det är som med en valp.

[Shettisar]
0

Här har du en mkt seriös uppfödare till minigrisar.Hon svarar gärna på alla sorters frågor och ger råd och tips för just din gris ska må så bra det går.http://www.minigrisar.se/indexswe.htm

Hon finns även på FB.

linn8
0

Maten som Hugo och Hilda äter har jag ingen aning om vad det innehåller? Men det är det som dom brukar få och det ska tydligen vara väldigt bra. Det kallas bara grismat här;). Dom motioneras ute i stallgången på vintern och ute i hagen på sommaren. I stallet sover dom till största del av dygnet. Dom är väldigt renliga och gör helst sina behov ute. På sommaren håller dom sig till som får gå ut i hagen men på vintern så har dom en toalett i form av sågspån. Hoppas att du fick dom svar du sökte:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

linn8
0

Oj en sak till, alla grisar gillar inte sele! Hilda skriker om man sätter på henne sele medan Hugo glatt skuttat runt på promenader:)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[JeanetteK]
0

#7 Våra grisar äter gröpe. Sen finns det ju något som heter Pigfor som är ett rätt vanligt foder. Innehåll… minns inte tyvärr. Sånt kollade jag upp innan vi hade dom men nu har jag glömt…

#8 Ha ha, ja det kan jag tänka mig att det inte är så populärt! Då får man nog börja när dom är pytte-kultingar!

linn8
0

#9 gröpe låter bekant? Japp men Hilda skrek och fick panik redan från början så dom ville inte stressa henne för mycket. Men Hugo har aldrig brytt sigXP