Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 4067 ggr
sannapuppy
0

Kass fårsax

För att snabbt sammanfatta så köpte vi tre får för någon vecka sedan. Vi bestämde att ha dem inne under vintern och efter mycket om och men så valde vi att klippa ner dem då de hade OTROLIGT mycket och tovig och nerbajsad päls. Vi lånade en elektrisk fårsax av våra grannar som hade får för 15 år sedan. Men efter att ha kämpat i en timma var fåret klart, och nu snackar vi inte korthårigt och fint utan fortfarande otroligt tjock päls kvar. Saxen tog inte utan man fick dra upp en stor tuss och "hugga av den" ca 5 cm från huden. Vi tog ju för givet att det var skären som var dåliga. Så idag köpta jag nya skär, både uppe och nere, och det var ingen skillnad över huvudtaget. 

JAG BLIR TOKIG! Vad gör vi för fel? Är det maskinen som är dålig (för det går ju inte skylla på skären), eller är det vi som inte kan, eller är det pälsen som är fruktansvärd! Idag slutade det med att vi fick klippa med handsaxen och fåren ser rent av hemska ut! Haha

Kan det vara så att maskinen är för klen? eller vad kan det bero på?

Cahira
0

Motorn kan vara för klen ja. Jag skulle nog personligen satsa på en ny så den håller många år.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

sannapuppy
0

Okej! Känns bara dyrt då vi bara har tre får, men ska höra mig för finns säkert någon som kan låna ut då vi känner ett par med får. Denna gången känns det ändå ganska bra att de inte blir helt kortklippta då det är så när kyla, bättre med fem centimerter ogenomtränglig päls än helt snaggade :)

[JeanetteK]
0

Bra gjort att ge er på det själva! Tror Cahira har rätt. Vi har haft hjälp hittills så jag har inte koll på olika varianter än. Till våren ska vi dock få lära oss både jag och maken. Ska bli spännande!

lilos
0

Har två baggar som vi klipper för hand. Första gången med diverse saxar, dock ingen fårsax. Sedan köpte vi en fårsax, men tyckte den funkade sådär…:/ Visst, baggarna ser väl inte så vackra ut efteråt, men det är ju mindre viktigt. Pälsen kommer av o baggarna mår bra ! :) De njuter av att bli klippta o står därför ganska stilla under proceduren.

Mantissa
0

Första gången jag hjälpte grannen att klippa så var det vedervärdig päls på vissa av fåren (gutefår). Det var som pansar mot huden, hade varit lättare med osthyvel än sax X(

Inställningarna på saxen kan ställa till det mycket också