Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 7036 ggr
Kvigan
0

AKUT- Värpproblem

Min ena höna hängde inte med de andra ut idag, jag hittade henne i redet och lyfte upp henne. Jag såg då att hon har ett ägg i baken, helt ute, men hänger fast i något som liknar en fosterhinna hos däggdjur. Hon har ont och ligger bara på stället och krystar. Hon är något blek i kammen och är hängig. Kan även tillägga att hon är kläckt i maj, och detta är alltså hennes första ägg. Finns det något jag kan göra? Ska jag vänta ut henne eller ska hon få komma till himlen?

👆 Djurnörd

VildaVittra
0

Försök att fukta eller smörja henne därbak. Ägget kan vara lite för stort.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[annajohannas]
0

Jag hade kontaktat en veterinär, när det gäller sådant här.

VildaVittra
0

#2 Finns bara en mig veterligen som kan Höns.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Kvigan
2

#2 men veterinärer är så äckligt inriktade på hund och katt, så det känns helt onödigt att ringa dem tyvärr. Jag får prova att smörja henne. Olivolja är bra för vårt underliv, ska man testa det tro?

👆 Djurnörd

Gronstedt
1

Du kan försiktigt fukta med ljummet vatten så att ägget lossnar och lägga henne på rent och dammfritt underlag. Håll koll på henne och vaka så att hon fastnar i underlaget.

Men infektionsrisken är stor, och risken är stor att det kommer att hända igen, så du bör hålla noggrann koll på henne framöver.

Kvigan
1

Grejen är att jag inte tror att det komma lossna på nåt sätt, ser mer ut som att man är tvungen att göra hål på hinnan. Ser mer ut som att hennes livmoder, eller vad det heter på Höns, är på G att följa med. Ägget är alltså helt inuti fosterhinnan och kommer inte ut då den hänger ut från hennes kropp..

👆 Djurnörd

[annajohannas]
0

Jag hade ändå pratat med veterinär, men det är ju jag det. Våra distriktsveterinärer här där jag bor, brukar rådfråga annan veterinär, om det är något de inte kan.

Gronstedt
0

#6: Stäng av T9 … "fosterhemsbarnen"?

Är det ett hårt ägg? Det är inte ett ägg som saknar skal men ligger i sin egen hinna?

VildaVittra
0

#6 Kan du ta en bild?

Kvigan
0

Ja det är ett hårt ägg, kände lite försiktigt med fuktat finger. Det är alltså en hinna inifrån hönan som hänger ut, och ägget är inuti. Jag har en bild, men är inne via iphone just nu så jag laddar upp bilden så fort jag fått in den i datorn.

👆 Djurnörd

Gronstedt
0

#10: Det låter som äggledarprolaps - googla på det så hittar du en del info.

Nedanstående kommer från http://www.fagelkliniken.se/index.php/faglar/sjukdomar/43-problem-i-samband-med-agglaggning

Prolaps (framfall) av äggledare och framför allt livmoder kan inträffa om fågeln har ”krystat” länge. Detta är en akut och allvarlig situation och snabb åtgärd är nödvändig för att förhindra att vävnaden torkar och dör. Innan man kommer till veterinär ska man försöka att hålla vävnaden fuktig med ljummen koksalt. Behandlingen består sedan i noggrann rengöring och reparation av eventuella skador innan livmodern förs tillbaka. Ofta får man sy några stygn i kloaken för att förhindra ytterligare prolapser. Antibiotika och understödjande behandling är sedan av största vikt. Prolaps av livmodern kan även ske om det finns någon stor massa inne i buken som trycker på könsorganen och till slut får dem att kollapsa.

Kvigan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär set det ut. Hon har ju mycket fjädrar så det är svårt att få en bild samtidigt som man får hålla henne. Här ser man ju inte hur det ser ut i "baken".

Kan testa igen när jag går ut strax.

👆 Djurnörd

VildaVittra
0

Jag skulle nacka.

Kvigan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag överväger starkt att låta henne slippa smärtan snabbt och smidigt.

👆 Djurnörd

Gronstedt
0

#14: Jag tror det är det rätta valet, även om hon kom till operation skulle hennes chanser inte vara stora.

Mantissa
0

Hur har det gått? Fick hon sluta sina dagar? Jag hade också nackat i detta läge

Cahira
0

Ser absolut ut som en prolaps. :(

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Kvigan
0

Hej igen! Jo, jag gick ut med henne i famnen efter 4 någon gång. Då fick hon "sista måltiden" och ett par tårar, klappar och ett hejdå av mig. Så nu ligger hon stilla under jord. Känns väldigt hemskt att ha ihjäl sina djur och familjemedlemmar, men det känns ändå väldigt skönt att tänka på att det var för hennes eget bästa.

👆 Djurnörd

Cahira
2

#18 Jättekram. 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
4

Kram till dig! 🤗Förstår att det var ett tufft beslut men du gjorde absolut rätt. ❤️🌺

Kvigan
5

Ja, självklart är det jobbigt och svårt. Men som sagt, är det för deras egen skull så gör jag det så fort som möjligt. Hellre detta, hemma bakom hennes bostad, där hon varje dag har gått fritt med sin flock och ätit, solat och fjantat sig än att stressa in henne i nån bur och släpa henne till vet med allt vad det innebär. Så det känns helt bra som det är nu :)

👆 Djurnörd