Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 3573 ggr
[JeanetteK]
12/4/13, 8:30 AM

Ankägg

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Just nu lägger våra två ankdamer ägg så det sprutar om det! Detta är morgonens skörd.

Hönsen däremot har äggtorka för tillfället. Hur ser det ut hos er, får ni några ägg så här i december?

Annons:
Emo
12/4/13, 8:33 AM
#1

Vad använder du äggen till? När jag var barn fick jag ibland ankägg och gåsägg av folket gården som låg granne med min farmor. Hon gjorde ofta äggmjölk till mig av dem.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

NinaS
12/4/13, 8:50 AM
#2

Våra Ankor har inte börjat värpa än. Av hönsen är det några lohman som värper nu.

[JeanetteK]
12/4/13, 8:51 AM
#3

Vi använder dom framför allt till bakning. Dom är inte lika goda att äta som hönsägg, tycker vi i alla fall. Men till bak och matlagning är dom perfekta! Lite större än hönsägg.

Vad är äggmjölk? 🤔

Emo
12/4/13, 8:53 AM
#4

Äggmjölk = Värm mjölk, vispa ner ägg (sockra). Drick  och njut. 😃

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[JeanetteK]
12/4/13, 8:57 AM
#5

🤢Njut? Låter lite 🤐😉

Maria29
12/11/13, 2:00 PM
#6

Mina Höns och vaktlar är i gång som vanligt men mina Ankor är snåla men jag hoppas att både Ankor och Kalkoner börjar ge till våren.

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Annons:
Mantissa
12/11/13, 2:29 PM
#7

Vid vilken ålder brukar de börja värpa? Mina (blå anka) är födda i somras. Skulle vara kul att veta när jag ska hålla lite extra koll. Längtar efter egna ägg!

Maria29
12/11/13, 3:31 PM
#8

#7 Ankorna borde börja lägga till våren när det blir ljusare oftast börjar de i mars-april så du får vänta ett tag till.. Roligt att du har blå anka själv har jag gulanka är du också genbank?

Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus

Mantissa
12/11/13, 4:34 PM
#9

Ja, nybliven sådan :)

[JeanetteK]
12/11/13, 5:10 PM
#10

Mina började värpa när de var ett halvår kanske. Min tanke att dom har satt igång och lägga massa ägg nu är för att hanen blev tagen av räven. Men de visar inga tendenser att ligga och ruva för de lägger ägg lite här och var och återkommer inte till dom. Så jag kanske har fel… vet inte… men ca två ägg per dag plockar jag in mitt i mörka december!

Upp till toppen
Annons: