Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 1614 ggr
linn8
0

Jobbig get?

Hej! På gården är jämtgetterna speciellt den ena jätte jobbig när man ska ta in henne. Hon rymmer nämligen från grimman och vi är jätte rädda för att hon sak springa ut i vägen och bli påkört. Några tips på hur man kan få henne att sluta dra? (Vi har mailat om att skaffa en ny grimma)

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

VildaVittra
0

Kan ni inte sonika lyfta upp henne och bära in henne? Det har jag gjort med får som trilskats där det inte hjälpt med att gå bakom och ge dom en vänlig liten putt med foten i baken på dom i den riktningen jag vill att de ska gå.

Annars skulle jag kika runt bland hundredskap, t.ex. prova om ett halti skulle kunna funka.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

linn8
0

#1 tror inte det går att lyfta henne eftersom att hon är ganska stor, dessutom har både hon och hennes mamma humör.

Innan du går hemifrån, kolla både en och två gånger så att du är säker på att du har huvudet med dig!

[JeanetteK]
0

När hon väl kommer lös, sticker hon då eller skulle det gå att locka henne med mat tex? Jag har ingen stor erfarenhet av Getter, bara får. Dom brukar oftast springa in själva för dom vet att det väntar mat i stallet. Om dom trilskas brukar det funka med att sätta en hink med något gott framför nosen på dom. Men det kanske inte är samma sak med Getter?

linn8
0

#3 hon springer in i stallet men mellan hagen och stallet är en väg och vi oroliga för att hon ska bli påkörd.

[JeanetteK]
0

Okej, ja då förstår jag att ni inte vill att hon springer hur som helst. Kan nog inte komma på något annat än vad VildaVittra tipsar om - en halti.

Cahira
0

Försök få in henne på ett tryggt område tills vidare och testa klickerträning. Det gör underverk på att lära djur att rätt beteende lönar sig. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mantissa
0

Ett hundhalsband kan de inte krypa ur. Gör du ett "pannband" till det så att det inte glider ner så långt på halsen så blir de inte lika starka heller

[annajohannas]
0

Jag har på mina lantgetter ett vanligt läderhalsband till hund, och ett långt koppel till det. Det är som du säger, det är inte bara att lyfta dessa Getter, för de är både stora och tunga. En halti fungerar inte på Getter, då de har en annan huvudbyggnad än en hund. Så mitt tips till dig, är att skaffa ett kraftigt hundhalsband (läder) till din get, så kommer hon inte att komma loss.

linn8
0

#8 tack så mycket:) ett nytt halsband är på G:)

medde
0

Berätta gärna hur det gått för dig vid tillfälle.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

linn8
1

Nu har hon fått ett nytt halsband:) det har aldrig varit så lätt att få in henne i hagen! Hon var jätte duktig och verken stångades eller drog i kopplet. Kan ladda upp upp en bild på henne sen:)

[JeanetteK]
0

Vad roligt att höra! ❤️

Cahira
0

Vad skönt! 🌺

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.