Vilka papper vid köp
Hej. I helgen ska vi hämta våra första får. Tre blandrastackor. Jag har aldrig haft får tidigare så vill höra med er hur ett köp av lantbruksdjur går till. Skriver man över djuren på något sätt? Skall det skickas någonting som registrerar ägarbyte? Ska det finnas födelsebevis på tackorna som visar ålder och öronmärkte mm? Vill inte bli lurad eller att det blir fel på grund av okunskap! Tack för hjälpen! Sanna!
Har du skaffat ett produktionsplatsnummer hos jordbruksverket? Om inte, ring dom bums.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Precis som VildaVittra skriver. Först ska du fixa produktionsplatsnummer. Den du köper av har också produktionsplatsnummer och har öronmärkt djuren med det numret. Djuren avregistreras hos gamla ägaren och registreras på dig i stället. Du får ett register i och med att du ordnar produktionsplatsnummer.
Vi har fått härstamningsbevis. Det tror jag inte att alla skickar med. Där kan man se föräldrar och släkt bakåt. Vi fick även med en djurägarförsäkran där det intygas att inga tecken på fotröta har förekommit. Även ett intyg att de kommer från en maedi-visna fri fårbesättning.
Lycka till! Det är jätteroligt med får! Vi har haft våra ett och ett halvt år ungefär och dom är underbara!
Hej ja pruduktionplatsnummer har vi :) tack för hjälpen :)
Berätta hur det går! Hoppas ni också kommer att trivas med att ha får.
Vi fick hem dem i lördags. Dock var de inte klippta och har ju gått ute innan, men vi tänkte ha dem inne under vintern då de är lite skygga och vi vill få en chans att vänja dem vid människor. De ska vara i en oisolerad ladugård (dock är det plusgrader där inne nu när det är -7 ) men kommer ju bli kallt där i vinter när utetempen ligger lågt.
Ena tacken upptäckte vi en liten halta på idag på morgonen. Hon håller gärna upp frambenet när hon står still, haltar lite när hon går och ligger på knäna när hon ska äta. enligt vet är det troligtvis en stukning. Så vi ska avvakta och se.
Men nu till min fråga. KAN MAN KILPPA FÅREN NU? De ska ju helst klippas när de tars in men är det för sent nu? Känns som om man har dålig koll på dem under all päls, och ska vi nu ändå brotta ner ett av fåren för att kunna kolla på hoven så skulle man ju kunna ta det i samband med eventuell klippning. SÅ vad säger ni fårexperter?
Vad roligt att ni fått hem dom!
Jag hade nog sparat klippning till våren med tanke på att kylan är på väg. Å andra sidan ska ni ha dom inne… Personligen hade jag väntat. 🙂
Hoppas hon bli bra i sitt ben snabbt.
Börja inte med att brotta ner dom, utan sätt koppel på den och bind fast så den står med huvudet tätt mot en stolpe eller motsvarande. Lite snällare och mindre skaderisk.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Okej, nej då sparar vi väl klippningen till våren då :) Okej, jag har bara varit med när de har klippt får en gång och då satte de dem på rumpan, men vi hade inte gett oss på det själva då vi ändå inte har någon klippmaskin, utan lejt bort det. Ja ska vi bara kolla klöven går det ju bra att en håller och den andra lyfter :D
Btw kom precis på att mina tackor bara har ett seöronhänge. De är alla över ett år och visst måste de ha två om de inte ska slaktas? Uch ska man behöva mäska dem nu som vuxna :(
#9 vet inte vad reglerna säger om det. Det verkar konstigt tycker jag om det är ett tvingande krav om dom har i ena örat.
Ja det tycker jag med. Tror jag läste att djuren bara behöver ett öronmärke om de är menade att åka till slakteriet innan ett års ålder, men måste ha två om de ska flytta till annat hem eller annat produktionsnummer. Men får väl ringa jordbruksverket och fråga och hålla tummarna för att jag inte får alldelles för mycket skäll :(