Funderingar om grisar..
Jag börjar lockas av att utöka självhushållsbeståndet av djur här hemma med hushållsgrisar till våren. Kanske köra ett par gödsvin för höstslakt första året, eller ännu hellre köpa en dräktig sugga. Grisar är ju flockdjur och ska inte bo själva, men måste det vara två grisar, eller är det som med hästar att det accepteras även att de delar hage med andra flockdjur? Jag skulle ju kunna köpa två gyltor, men dubbla griskullar skulle vara mycket mer kött än vad jag behöver (räknar med att ta 3-4 själv) och förmodligen mer än vad jag kan sälja till vänner och bekanta med.
Vad jag läst så ska man byta hage till dem varje år för att marken inte ska få vila. Här har jag maxat mina arealer rätt bra redan. Jag vill inte ha grisar i åsnehagarna på sommaren då de skulle böka sönder betet för mina långöron. Men kanske de skulle kunna gå där under snöperioden? Med tillgång till hydda eller stall naturligtvis. På sommaren finns det många beten här omkring som man kan få låna, men det blir ju lite bökigt att köra ut vatten varje dag om de är många.
Sedan är det de här med gyttjebad. Är det helt nödvädigt? Skulle sjönära hage vara ett gångbart alternativ? Eller kan man låta en dränkbar pump gå x antal timmar per dygn under den varmaste perioden på dan? Hur har ni andra grisägare löst detta? Här är nästan bara sand eller moränjord så vatten har en förmåga att försvinna ner i jorden på ett ögonblick.
Ang mat så är det ju en fördel om man kan få tag i rester så som gammalt bröd eller grönsaker från mataffärerna. Men hur känsliga är grisar om de skulle få i sig något som börjat bli dåligt? Jag har fått lära mig att kor och får kan äta även lite mögligt bröd, medans hästar till exempel är extremt känsliga. Men grisar har jag ingen aning om hur de är.
Mycket att fundera på!
Man måste ha artfrände, alltså två grisar. Sedan skall man egentligen inte ge något djur för gammalt eller mögligt foder. Sedan kan man ju rensa bort det som ser för illa ut eller luktar illa eller är mögligt.
Lycka till med dina framtida planer på grisar.
Man kan även få bra information via jordbruksverket, de har en folder om just grisar.

#1 Jo jag tänkte ju inte ge foder som man ser är dåligt. Men är det gammalt bröd tex så kan det ju förekomma mögelsporer som ännu ej syns. Det får väll bli att ha två i så fall och får man inte köttet sålt så blir väll hundarna glada :P
Vi har två hagar som vi varierar mellan. De bökar verkligen upp allt och ganska snabbt också. Jag skulle inte låta dom gå i hagar som andra djur ska ha sen. I så fall behöver man jämna till hagen efter grisarna och sen låta den "komma igång" igen.
Våra grisar älskar gyttjebad. Helst galten Wilfred, han ligger där i timtal. När det var som varmast och torrast spolade vi med slang där de bökat upp som mest. Det är en hel del vattensläpande helt klart. Ser man till att de har tillgång till skugga och gärna lite gegga så är de glada och nöjda.
Gammal mat är inga problem, men dålig (möglig, rutten osv) skulle jag inte ge våra i alla fall. Men torrt bröd, mjuka potatisar, stötta äpplen - ja du fattar - älskar dom. Det enda dom har ratat är lök ibland. Vi ger dom gröpe morgon och kväll och fyller ut med rester. Vi har en grishink i köket där alla rester åker i.
Hoppas ni skaffar grisar för dom är helt underbara. Otroligt mycket mysigare och socialare än vad jag kunde tro! Och keliga! Dom älskar att bli kliade på magen och vill gärna pussas. ❤️
Att ge grisar människoföda är inte att rekomendera. Det är olagligt och medför en stor smittorisk.
Tänk också på att alla grisar ska ha SE nr…
Medarbetare på djurskydd.ifokus
Smittorisk hurdå?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
#4 Att alla måste ha SE-nummer tror jag alla som planerar djurköp är rätt medvetna om. De allra flesta säljer ju inte till folk utan SE-nummer. Självklart finns det oseriösa undantag.
Vi har rätt nyligen öronmärkt våra kultingar och det var otroligt mycket smidigare än vad jag trodde det skulle vara. Vi behövde inte ens hålla fast dom utan det var bara att hålla i örat och knipsa till. De reagerade självklart men det tog inte många sekunder tills de var tillbaka och bökade igen. Skönt!
Jag funderar också på vad du menar med smittorisk.
#5 salmonella. Jag har för mig att man får ge sina egna grisar rester, men inte till grisproduktion, som man kunde göra förr.
#5 som #5 skriver. Risk för salmonella.
#7 Har för mig att det är ändrat. Och idag är det många som äter sina hemmagrisar. Man slaktar hemma, tar inget prov och vips är man dålig!
#7 och 8 Måste bara fråga - om jag ger mina grisar mina matrester, hur ska det då ge risk för salmonella? Borde det inte vara risk för mig att få salmonella av min mat då? Fattar inte riktigt… 🤔

#9 Verkar logiskt. Större risk att grisarna får salmonella av att äta en fågellort tror jag än (tillagade) matrester
#10 Precis, så tänker jag med. Det är ju inte som att ger dom rå kyckling.
#6 Jag vet flera som står som frågetecken när man pratar SE nr… Vet flera grisar som går runt utan.
#9 det är nog framförallt animalieprodukter man tänker på. Det är viktigt att hetta upp mat till minst 70 grader för att bakterierna ska dö. Själv tror jag inte det är så farligt med bröd. Däremot kan det finnas salmonella i potatis och andra grönsaker också. Dessa hettas inte upp.
Många ger ju grisarna mat som de inte hunnit äta upp.
Sen tycker jag man ska tänka på en annan aspekt om man har grisar som husdjur. Tänderna. Ger man bröd och andra söta saker så är det stor risk att grisen drabbas av karies. Hur många av er som har grisar kollar deras tänder hos veterinär när de börjar bli några år gamla?

Man kokar bäst maten åt grisarna (även korn och potatis), då tillgodogör de den sig bättre så upphettningen är inget problem. Mat som en själv äter har ju varit upphettad också, om man inte kör råkost förstås. Varför man skulle mata med sötebröd och andra sötsaker vet jag inte, i andra hushåll kanske det blir sånt över med det händer inte här😉
#12 Vi har rätt mycket potatis över som har blivit lite mjuk och mindre rolig. Den kokar vi till grisarna och dom älskar det! Har hört att man inte ska ge dom för mycket rå potatis, tror att det hade med stärkelsen att göra men minns inte riktigt nu.
#13 Det blir inte mycket söta saker över här heller. 🙂
Självklart ska man tänka på sina djurs tänder. Nu är våra grisar unga än, men det känns givet att man låter en veterinär kolla även tänderna lite senare i deras liv.
#13 Jag vet dom som ger sina grisar och Höns allt. det blir alltid en massa över. Känns lite onödigt att få det över men kan hålla med om att det är bättre ge det åt djuren än att kasta. Men många ger faktiskt potatisskal, vilket ju faktiskt är giftigt, för att de inte vet att det är giftigt och mycket som ej tillagas. Korn behöver dock ej kokas. Inga spannmål behöver kokas innan det ges till djuren.
#14 Ja, det är stärkelsen men den försvinner inte för att man kokar om man inte först skalar potatisen. Sen är skalet giftigt också. Jättebra att du tänker på tänderna. Men många för tyvärr inte det. Inte ens de som föder upp minigrisar. Sen får man tänka att det man själv tycker är ungt på en gris, kanske inte är så ungt. En ettåring är ganska gammal…

#15 nej korn behöver inte kokas, men jag har läst att grisar tar upp näringsämnena i kornet bättre om det är kokt (liksom vi gör)
Förövrigt äter jag själv alltid potatis med skall på om det inte är rynkigt och tråkigt, har aldrig hört att det skulle vara farligt på något sätt, men jag får väll googla det 🙂
#16 Det är bara skrock. Det är många som försöker inbilla hästägare att värmebehandlat foder är mkt bättre för hästar också. Däremot är det bra om kärnan är knäckt. Potatisskal är giftig rå, men antar du kokar den först =)
#17 Har aldrig hört att potatisskal skulle vara giftigt. Berätta gärna mer om detta.
Har du några källor Anna? Och vad menar du med att en ettåring är ungt? Vad jämför du med, slaktålder eller levnadsålder om grisen lever till naturlig död?
För äldsta grisen blev 21 år gammal http://www.guinnessworldrecords.com/records-3000/oldest-pig-ever/ och här står det att tamgrisar blir 10-15 år vilket är samma som en hund, och en hund är långt ifrån gammal som ettåring.
Det finns ett ämne som heter Solanin som ligger i själva skalet på potatisen och rakt under skalet. Finns även i nattskugga och tomater (framst i löv och stamen och nästan inget i frukten)
Finns allra mäst i potatis som är gröna i skalet när det bildas klorofyll i de. Om potatisen är helt frisk och inte är grön, skadat av solen, är halten såpass låg att det inte är någon fara att äta rå potatis eller potatisskal om man inte går till överdrifter, men man kan inte bedömma halten av solanin i en potatis endast med att titta på hur grön den är. Mängden grönfärg är inte representativt med halten av solanin.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Får tilläggas att halten solanin ökar om potatisen börjar sätta groddar med. Därav att de i gamla dagar sa man inte skall äta potatisen rå eller oskalat om den har börjat få groddor eller blivit grön.
Rita har sagt det mesta om giftighet. Men det finns ett ämne till som är gifigt, chakonin. Båda ämnena kommer fram om potatisen exponeras av sol. Även potatisen är giftig om den är grön. Vet dom som skär bort det gröna och ger hönsen. Hela potatisen skall dock slängas om den varit grön.
Man kan koka potatisskal åt sina djur.
#19 Grisen är runt ett år när den börjar tappa sina tänder. (8-13 mån) Den ska få 44 tänder som ska sitta bra i munnen. Det är viktigt att ha en bra tandhälsa tidigt och inte börja komma den när grisen är 10-15 år. Då kan den ha haft mycket problem som är svåra att åtgärda. I jämförelse med andra djurslag i den storleken så sätter grisen tänder tidigt. Den får ofta problem med kindtänder, vilket vi inte kan se med ögat. Kanske inte så kul veta att sin 15 årige vän haft problem med sina tänder i 10 år utan att man vetat om det.
Självklart ger jag inte mina grisar eller Höns grön eller angripen potatis. Det hoppas jag verkligen att det inte är många som gör. Men då känner jag mig lugn igen att "vanligt" potatisskal inte är giftigt.
Har man djur har man alltid ett ansvar över hela djuret. Inklusive tänder, klövar, klor, päls och vad det än kan vara. För egen del känns det självklart att ha en allmän kontroll regelbundet. Det tror jag gäller de allra flesta djurägare.
#23 det är inte utan solanin med "vanlig" potatis, men halterna är mycket mycket mycket mindre än i en potatis som är skadat av solen eller har groddor. Det är just detta med "solbränna" och groddor som dramatisk ökar halten av solanin i just potatisen.
Japp, jag förstod det. Men man ger dom ju inte mängder med potatisskal så då är det ju inga problem.
#22 Hunden tappar sina mjölktänder runt 6-9 månader (28 mjölktänder till 42 vuxentänder) och lever även den i ca 15 år. Klart man ska ta hand om tänderna och hos hunden har var fjärde vuxen hund ont i munnen pga dålig tandhälsa. Men även om hunden blir fysiskt könsmogen runt 7-9 månaders ålder så ser inte jag den som vuxen förrän efter psykiska könsmognaden som infaller mellan 2 och 3 års ålder beroende på ras/storlek/individ.
Därför jag undrade vad du menade med ganska gammal som ettåring.
#26 en gris är könsmogen vid 5-7 månaders ålder. De har ofta mycket tandproblem i tidig ålder. Gyltan bör ha haft sin första kull vid ett år. Är ganska stora skillnader på hund och gris. ser inga likheter alls.
Min ena hund hade tandsten och tandproblem redan vid 11 månaders ålder, så jag ser många likheter jag. Liknande livslängd framförallt när det var just ålder vi pratade om. Och vad har sin första kull med tänderna att göra?
#28 första kull hade med könsmognad att göra och inte med tänderna. Tänderna och dess placering och användbarhet i munnen går inte att jämföra med hundar, snarare mer med hästar

En hund blir könsmogen vid ungefär samma ålder som en gris (variationerna mellan individer och raser är naturligtvis stor). Skillnaden där är väll att ingen hävdar att den är fullvuxen för det och ingen rekommenderar väll kull på en omogen hund även om det går.