Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 1222 ggr
Mantissa
0

Skygga ankor

Jag var nyligen och hämtade en grupp med fyra Ankor, 8 veckor gamla
Problemet är att de ännu är JÄTTE rädda. De bor i en större undgård med ganska mycket växtlighet (ok, halva är en djungel!) så dett finns gott om gömställen där jag inte ser dem alls. Och så verkar de villa ha det. Jag kan se ibland när jag kommer hem att de står ute på den öppna halvan, men går jag ur bilen så är de borta. Kommer jag med mat så kör jag förväntansfulla kvackanden, men ut kommer de inte förrän jag flyttat mig låångt bort. Jag behöver inte ens röra mig för att de ska bli rädda, jag bara står där och på sin höjd pratar lite med dem. Någon som vet hur man blir kompis med sina Ankor?

[JeanetteK]
0

Tålamod! Och Tid.

Vi har myskankor och när vi fick hem dom förra sommaren tog det rätt lång tid att få dem sociala och trygga. Men efter ett tag vänjer de sig. Våra går fritt hela dagen och de är gärna med och tittar vad vi gör. Däremot vill de inte att man rör dom. De äter ur handen men gillar inte att bli klappade. Den ena accepterar att hunden slickar den, men de andra biter honom! 🙂

Roligt att du har skaffat Ankor! Lycka till.🙂

Mantissa
0

Tack! Ja mina ska gå lösa också är det tänkt, men jag vågar inte förrän de kommer när jag lockar dem med mat i alla fall.

[JeanetteK]
0

Nej det är bra om dom får vara "hemma" ett par veckor eller så, så att dom verkligen vet vart dom hör hemma.

Vilken sorts Ankor är det??

Mantissa
0

Svensk blå anka :)
Tre blå honor och en pärlvit drake

[JeanetteK]
0

Åh vad härligt! 😍Hoppas det går jättebra med dom. Berätta gärna hur det går framöver!

Cahira
0

Sätt ned maten och sätt dig kanske 3-5 meter ifrån och bara sitt där. Sedan kan du sätta dig närmare och närmare. I början kan det krävas att du rent av sitter med sidan vänd mot eller ryggen mot för att vara mindre hotfull. Att sitta gör dig mindre hotfull och är ett ypperligt sätt att vänja ankorna vid din närvaro. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
0

Hur har det gått Mantissa?

Mantissa
1

De är ju inte tama så man kan ta i dem, men de kommer när jag lockar på dem vilket är bra! De är så fruktansvärt söta då de kommer springande. Ankor är verkligen inte gjorda för att vara på land med en fot i varje sida som de vevar runt med😃

[JeanetteK]
0

Ha ha, ja jag vet. Dom springer så sött! Kul att det går bra!

Mantissa
0

hundf*n tog en anka idag😭

Cahira
0

Näääe…! Beklagar!! :(

[JeanetteK]
0

Aj då… beklagar verkligen.. ❤️

Mantissa
0

Jaha, fan att man inte tänker efter före. Hundarna har gått löst när ankorna varit ute förr, men inte visat något intresse. Men alla hundar har ju jaktinstinkt, speciellt om något skrämde ankorna.. Jag hade gått in för att förbereda hundmaten ironiskt nog så de tyckte väll att jag var för långsam. Jag bara hörde att det blev liv ute o sprang ut. Då låg en anka på marken med två hundar bredvid sig som båda sår extremt oskyldiga ut. Det blev en snabbkurs i ankslakt för att inte anklivet skulle vara släckt i onödan.

Cahira
0

Olyckor händer så snabbt. 🌺