Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketteråsnorkaniner
Läst 3772 ggr
lailaj
0

Mina åsnor.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej.Jag är ny här på sidan så jag tänkte presentera mina fina åsnor Hedvig&Åsa-Nisse.

lailaj
2

Och här är Hedvig 🙂

Hubert.prp
0

Har du en större bild på åsnorna i trådstarten?

Bilden i #1 är jättefin. Vacker åsna (åsninna).

medde
0

Hjärtligt välkommen in hit till lantdjur. 

Hoppas du kommer att trivas här. Såg på din personliga sida att du har cocker spaniel. Kul=) Jag har tre stycken.

Bilden i #1 är toppenfin, men som #2 skriver, den är lite liten😉

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

lailaj
1

🙂ja han syns ny nästan inte.Hoppas det blir bättre nu.

lailaj
0

Nu syns han bättre.Han är 10 år nu.En riktig trevlig åsne pojke som älskar att dra vagn och gå med i skogen med sina packväskor som jag brukar lägga svamp i när det är säsong för det.Ni som har åsnor,lägg gärna upp bilder på dom skulle vara roligt att se.

medde
0

#5 Superfin!

Mantissa
0

#5 Kommer med bilder på mina i kväll, men du har ju redan sett dem

mvh "Banshee"😉

lailaj
0

#7 ja dina fina åsnor har jag ju sett men dom är så fina så jag vill se dom igen 😉

[JeanetteK]
0

Åh vilka fina!! Välkommen hit! 🌺

Farwuq
0

Så fina åsnor.

🙂

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

lailaj
4

Bästa vänner ❤️Bilden är tagen 1a dagen ihop

Mantissa
2

Lajlaj: Är det inte Tamsin på bilden? Har han fått byta namn?

Ok, här kommer min flock på fem vilddjur (haha nädå).
Börjar med yngsta Jamila!

Mantissa
2

Hennes mamma Noice du nord

Mantissa
2

Lillgrabben Ahsante

Mantissa
3

Hans duktiga mamma Rosalea

Mantissa
2

Och stolta pappa Harley (och Ellen)!

lailaj
0

#12 jo då visst är de Tamsin men jag kallar han för Åsa-Nisse har gjort de sen han flyttade hit.Himla fina åsnor du har mkt fina.

Farwuq
0

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Emo
0

Så många fina åsnor ni visar upp här. Kul att se så vackra djur. Jag hoppas kunna lära mig lite om åsnor här. Hubert är ju en något speciell åsna.🙂

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

medde
0

Hubert kanske kan visa upp sina gena vänner.

Hubert.prp
0

DesK (på Matbröd) ville att jag skulle hälsa på henne i Dalarna. Där träffade jag en get, som var ättling till Kåre. Vad kan man mer träffa på i Dalarna om inte en riktig dalahäst. Så här är en bild på tre lantdjur, en åsna, en get och en häst.

medde
0

#21 Nästa gång du hälsar på Desk ge henne en stor kram från mig och dotter. Men vilka fina lantdjur du visar upp.  Riktigt fina=)

[JeanetteK]
0

#21 Fina! 😃

Hubert.prp
0

#22 o #23 Tack. Det ska bli spännande att se om det dyker upp fler åsnor i denna tråd. Här är många fina bilder på vackra åsnor.

[ann1s]
2

Slänger upp en bild på min åsna Don Quijote & shettskompisen Nils.

Cahira
4

Nämen detta har jag missat! Så fina åsnor!

Passar på jag med att visa Lizzie när hon var i sitt härliga vinterfluff. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

[JeanetteK]
1

Jag gillar Åsnor. Skulle vara roligt att ha någon gång.

Mantissa
0

Kul att se fler långöron! En dröm jag har är att åka till Sydamerika och besöka en Pega (åsneras)farm!

Lavèn
0

guud vilka finna åsnor!😃

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Hubert.prp
3

Jag drog en vagn ett tag när vi gick till marknaden.
Nu har jag berättat om marknadsbesöket, så som jag upplevde det:

http://pyssel.ifokus.se/discussions/521897b1ce12c47211002089-en-fabel-berattad-av-hubert?discussions-2

[JeanetteK]
0

Hallå Hubert! Kul att se dig här inne!

[JeanetteK]
0

Hur skiljer det sig att ha åsna till skillnad från häst? För det är inte riktigt lika va? Eller är jag helt ute och cyklar nu… 🤔

Mantissa
3

Att ha den och sköta den tycker jag inte är någon skillnad alls. Det ska mockas och fodras och borstas osv. De har något annorlunda näringsbehov, mindre energi och mer fibrer och mineraler tex. Många åsnor är lite frusnare än hästar på vintern. De kan behöva täcken eller att få komma in om det är för kallt. Den största skillnaden vad jag tycker är att man kan inte undgå att få kommentarer när man är ute med åsnorna. Ingen menar ju något illa, men sånna kommentarer som "vad gör man med dem?" (även när jag är ute o kör!), eller "är de envisa?" står mig minst sagt upp i halsen vid detta laget.
I temperamentet så är åsnorna normalt mer "vettiga" än hästar. Hästar reagerar först och tänker sedan, om de inte fått lära sig annat. Åsnor är tvärt om. Därför kan det se ut som att det inte händer någonting på en väldigt lång stund, men åsnan bearbetar informationen och funderar ut hur den bör bete sig för att få belöningen eller slippa obehaget. När de väl agerar så gör de oftast rätt på en gång, eller så har de kommit på ett sätt att överlista dig. De är heller inte lika utpräglade flockdjur. Om du övertygar en häst om att du är dess ledare så kan du få den att hoppa rakt ut för ett stup bara genom att be den. En åsna skulle ganska snabbt inse att du var en dålig ledare och ta det säkrare alternativet vad det nu må vara. De är väldigt måna om sin egen säkerhet och inte benägna att ta risker.
Långt inlägg😛

[JeanetteK]
1

Spännande! Tack!

Tycker dom verkar så häftiga och personliga på något sätt och det låter ju på din beskrivning som att de är det.

Cahira
0

Bra sagt mantissa :) Vill tillägga en sak bara. :) Största skillnaden är att hästars instinkt säger åt dom att fly för livet medans åsnans instinkt är att stå stilla och smälta in i omgivningen, därför fötterna fryser fast i marken då dom blir osäkra och de har ryktet som envisa. Deras fötter är uppbyggda annorlunda och det är inte alla hovslagare som jobbar på åsnor eller mulor. 

Åsnor har även en större benägenhet att sparkas så kan vara knepigare att hantera.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Mantissa
1

#35 och så är de vigare än hästar. Kosparkar rakt fram och åt sidorna är inga problem. Som tur är så är de också väldigt snälla :)