Leopard på rymmen!
En leopard rymde på Parken Zoo och åt upp tre hjortar. Läs mer här.
Ja de måste ju få fram hur det gått till annars kan det hända fler gånger.
Tänk att just den djurparken råkade ut för det.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Tycker det här ska inte få hända. Tyvärr så förlorade även andra djur livet.. Inte bra alls. Men visst det kan hända men samtidigt inte okey.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Det är mer än ett måste, det vi får kanske reda på då vi vet hur djuret kom ut
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Mest troligen kommer det tystas ned. :/
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.

Nåja, jag läste rubriken och ingressen något i stil med "Leopard på rymmen - åt upp tre hjortar!" Spektakulärt så det förslår!
Så lät det i alla fall, men i artikeln läser jag att det är en trädleopard, bara något större än en vanlig tamkatt i storlek (korsningar mellan dessa förekommer), och hjortarna var mushjortar (den minsta arten Tragulus javanicus dessutom med en vikt på upp till 2,5 kg).
I artikeln läser jag vidare att "Leopardhonans inhägnad ligger i den så kallade Asienpaviljongen och eftersom hon aldrig tog sig utanför paviljonghuset, med låsta dörrar, var det aldrig någon fara för människoliv."
Tråkigt naturligtvis att ett djur kan komma löst så här, men inte så att jag får svårt att sova om natten i alla fall😉

..måste bara rätta mig själv. Jag skrev att det förekommer korsningar mellan trädleopard och huskatt, det är förmodligen falskt. Jag blandade ihop arten med en snarlik katt vid namn asiatisk leopardkatt, vilken är arten utifrån vilken (tam)hybridrasen bangalkatt korsades fram. Trädleoparden är något större, och inte lika nära släkt med våra Katter. men fortfarande inget stort eller farligt kattdjur.