Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettgårdar
Läst 2255 ggr
Mantissa
0

X sälja kött

"X" eller varning eller vad man nu ska skriva för detta inlägg hanterar slakt och döda djur.

Hur fungerar detta med gårdsförsäljning om man får mer kött än vad man kan göra av med själv? Vad jag förstått så får man inte sälja kött som ej är veterinärbesiktat (alltså slaktat vid slakteri). Men att slakta på slakteri är inte ett alternativ för mig då det är en av de saker som jag ville komma bort ifrån när jag började projekt-självhushåll. Men överskott kommer det ju bli, i alla fall om man ska ha 2 grisar till exempel. Samtidigt kostar dem (alla djuren) ju en hel del att ha, det är ju knappast någon plusaffär direkt, mer moraliskt på pluskontot än ekonomiskt.

Hur funkar det om man istället skulle byta bort köttet? Tex mot hö eller halm eller annat? Jag hittar inte regler för detta. Någon som vet?

OlgaMaria
0

Finns många säljare som har gårdslakteri. Jag antar att det ska uppfylla vissa krav och så vidare. Det beror väl på i vilken utsträckning du vill göra detta. Är det väldigt småskaligt är kanske byte en bra idé. Du får söka mer information.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mantissa
0

Ja det handlar om "väldigt småskaligt"🙂

[JeanetteK]
0

Det är väldigt mycket regler kring det här med kylförvaring och liknande. Du måste ha en massa tillstånd för att kunna sälja livsmedel. Säkert inte omöjligt, men en djungel att läsa in sig på. Enligt mig alltså, så jag har avstått detta själv. Däremot har du säkert vänner och bekanta som vill köpa av dig?

Mantissa
1

Jo det har jag, ett par kultingar har jag nog avsättning för så. Men eftersom man måste ha två grisar tillsammans (och jag vill inte ha galt+sugga) så blir det en väldans massa kött med två kullar. Nej det är sant att jag måste inte betäcka båda, men att inte göra det tar lite bort nyttan med att ha gris. Om det är tillåtet att byta kött mot varor och tjänster däremot så är ju det lika gott som pengar i min värld. Men jag misstänker att det inte är lagligt.

Mantissa
0

Hm jag hittar ingenstans på sjvs sidor att man måste hålla grisar 2 eller fler. Det står "om du håller en eller flera" i texten. Vet ju dessutom många som har minigrisar själva och de bör väll gå under samma regler.
Nu vill jag inte isolera min gris, men jag tänker att om jag köper en dräktig sugga och hon har sällskap av åsnor och andra djur plus mig tills hon föder så är hon ju inte ensam sedan. Låter man sedan en eller ett par av sokultingarna gå kvar med mamman tills nästa kull föds året därpå så bör väll problemet vara löst? Det är ju i vilket fall en fördel för mig att sprida ut slakterna över året pga av begränsade frysresurser. Galtarna kan ju tas först..

[JeanetteK]
0

Vi hade två gyltor från början och en av dom gick bort hastigt och tragiskt. Under tre månader hade vi bara Agnes och hon var extremt inaktiv och stilla under den tiden. När Wilfred kom levde hon upp och blev aktiv och glad igen. Hon hade får och kor runt sig och Ankor som gärna kom in i hagen och hälsade på.

Nu blev ju hon lämnad ensam så det kanske inte skulle vart så om hon var ensam från början. Men det är väldigt sociala djur och jag skulle inte ha en ensam gris. Om du sparar ett par ungar så borde det ju vara okej. Det tar ju ett tag innan dom blir riktigt "vuxet sällskap" om man säger så, men tills dess har hon ju dig som sagt.

Fialialej
1

Grisar är ju flockdjur så att ha en ensam gris är nog inte att föredra. Om det nu finns besvärliga regler kring att sälja kött, kan du inte helt enkelt köpa/äga/föda upp grisar kollektivt med några fler personer som också är intresserade av köttet? Då bör man väl komma runt de regler du pratar gällande försäljningsviten, och det kan ses som självförsörjande verksamhet?

"På natten är alla katter svarta"

tlover
1

När man byter bort kött så gäller det samma som för om du säljer (vet besiktning, livsmedelsklassade lokaler m.m.).

Vi har funderat om det möjligen skulle gå att man säljer levande djur och sen lär personen som köper djuret att slakta genom att visa (för många djur är det ju inte kurs som krävs utan "god kunskap" när det gäller slakt)

l'm back

Mantissa
0

Eller att man säljer levande och slaktar på gården innan köparen åkt hem?

tlover
0

#9 vet inte riktig jag vet bara att man får bara slakta själv för det egna hushållet, dvs man får inte byta bort eller sälja. Men man ska (i alla fall när det gäller kaniner och höns) ha kunskap om snabb avlivning och avblodning men hur man förvärvar den kunskapen står det inte utan man kan lära sig av nån (tex den som sålt djuret till en om h*n kan det)

l'm back