Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettgårdar
Läst 1479 ggr
Mantissa
0

Myror!

Någon som vet hur man blir av med myror som byggt bo invid grunden i ett stall på bästa sätt? Har provat Anticimex pulver, men de är anpassningsbara de jäklarna och har börjat undvika pulversträngarna🤓

Rita-S
0

jag vattnar med Myrr C som skall blandas i vatten. Tränger ned i boet och är riktig effektivt mot vanliga svartmyror här iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Mantissa
0

det är röda stackmyror jag har, men jag ska prova!

Rita-S
0

röda stackmyror kan vara värre.. jag fick dom i blomrabatten på framsidan. Nu gjorde jag kort process och grävde bort all jord och dom med jorden där (det var inga blommor där alls ;) ) men när jag fick dom sen fick jag göra dubbelt så stärk myrr C och vattna dubbelt så mycket då dom gräver djupt. Så beroende på hur mycket myror du ser får du belaga dig på tre eller fyra kannor med myrr c och med dubbeldos i varje kanna kanske. 

Sen finns det myr-fällor, och myrr C finns även som "torrfoder" som dom tar med hem som foder. Fungerar bra den med. Jag brukar lägga ut myrr C till foder på dom. Men stackmyror vill ju inte bara ha sött foder, dom tar ju även insekter och annat så det är inte säkert det räcker. 

stackmyrorna sket fullkomligt i att jag strödde kanel överallt. Svartmyror ogillar kanel och jag köpte storpaket kanel och strödde tjockt med kanel över hela området där boet var, och runt alla inngånger som fanns, dom trivdes inte alls då fast dom grävde sig under jorden bort från kanelet och flyttade boet efter så.. Alla mina försök att övertyga dom att flytta på sig utan att döda dom hjälpte inte så jag fick i slutändan ty till att förgifta dom :( Jag gillar inte det, men när dom gräver ner sig vid husgrunden kan dom skada huset och även söka sig in i husgrunden och så om dom hittar sprickor..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

Mantissa
0

Nej jag tycker heller inte om att strö ut gifter, men jag har gett upp snälla alternativ..

Lavèn
0

Det ska ju finnas små ''bo'n'' typ som de kryper in i o fastnar, vet inte vad det heter eller hur bra det funkar. Men kanske värk ett försök,

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Rita-S
0

#5 Myrfälla heter det i Norge iaf :)

Lavèn
0

#6 Det gör det nog här med :3

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

Elshira
0

Man kan prova att hälla outspädd fun light över boet (försök att få ner i själva inre delen).

Det tar död på dem utan att vara någon större miljöfara, är aspartamet i saften som fungerar som ett nervgift och tar kål på dem.

Hakuna matata!

Mantissa
0

#8 har redan provat..

Elshira
0

Hmmmm, ett sätt som kanske kan fungera…?

Ta en vanlig hink men klipp bort botten. Tryck ner den "ståendes" över boet lite ner i marken, fyll upp med vatten så att hela boet verkligen blir dränkt och de myror som springer upp kommer ju komma upp i vattenmassan. Om de flyter upp en massa kanske du får passa med slangen att det inte rinner över så de bara flyter iväg utan bara håller hinken liksom halvfull en stund eller något…?

Har inte själv provat men även myror kan ju drunkna?!

Hakuna matata!

Mantissa
0

Köpte en flaska myrr idag som ska vattnas ner i boet, långtidsverkande. Nu jävlar