OT - Småprattråden
Är roligt att prata om annat än bara lantdjur emellanåt, så tänkte vi kunde ha en tråd om allt under himmel och jord. Hur dagen varit, tankar, positivt, negativt.
Tror inte jag behöver be er att hålla vänlig ton och undvika hårda ord mot varandra, har inte sett sådana tendenser här inne. 👍
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Nu har min döende trädgård vaknat lite till liv igen. Det har regnat.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Regnar här med! Känns SÅ uppfriskande!
Har tillbringat två dagar i en innebandyhall när sonen har spelat turnering. Idag har det varit skönt att andas annat än tonårs-svett… 😉
Man märker verkligen på hela naturen hur den längtat efter regnet! Hela världen runt mig har ändrat färg från gul-brun till grönt! Fint.
Vad härligt! Hur gick det för pojkarna?
Det gick inte jättebra, de kom till åttondelsfinal. Men de var glada ändå. Det var ett kompislag och inte klubblaget, så de var inte jätteseriösa. Dom hette Kings99 - bara en sån sak… 😃
Låter helt underbart om du frågar mig! :)
Här har det varit tufft på sistonde. Båda hästarna och vår innekatt måste säljas. Katten av allergi och hästarna för att ena är rädd för precis allt och törs inte lämna gården och andra för att hon är för mycket häst för att jag ska kunna hantera. Hon har överhanden totalt då jag är väldigt grön. Uppepå det är min mormor på sjukhus för bruten axel hemma i Sverige och vår sjuka lilla kattunge finns inte mer.
Goda nyheten är att jag kommit i kontakt med en kvinna som vill hjälpa mig 100% med att bli mer självsäker runt hästarna och mindre rädd eftersom jag dessa månader bara blivit mer och mer skrämd och mindre och mindre självsäker. om jag klickar med läromästarhästen så får vi köpa honom, men jag får rida honom där så länge det behövs tills jag känner mig självsäker nog att klara mig på egen hand med honom och efter det ska dom komma ut till oss och hjälpa mig att vara trygg och självsäker även på hemmaplan. Känns supertoppen att äntligen få hjälpen jag behöver! Hon är en underbart trevlig och go kvinna och det känns som att hon förstår mig precis!
Hon frågade mig om jag var rädd för hästen eller för marken och jag svarade marken och hon sa "okej, då börjar vi med att träna på att ramla av!" vilket konstigt nog inte gjorde mig skrämd alls. Misstänker att jag får ramla av stolar eller nåt sånt eftersom ingen av hennes hästar kastar av folk. :) Hästen jag ska få rida heter Joey och han kan ridas utan träns av femåringar och har haft folk på sig som varit livrädda för hästar och suttit och skakat som ett asplöv och han var inte brydd det minsta.
En annan god nyhet är att min hund som fick flytta till mina föräldrar då jag lämnade Sverige som de haft problem med i hundmöten kunde möta en golden igår utan att bry sig! 😃
En annan rolig nyhet är att jag tog en långpromenad med hundarna denna morgon, alla lösa, och hade hundgodis i fickan. Det behövs egentligen inte då till och med slyngeln har börjat lyssna jättebra, men oj vad roligt det var att se hundarna "slåss" om vem som var den duktigaste hunden för lite godis! 😂
"Titta matte jag kan sitta!"
"Men titta jag då, jag kan ligga!"
"Men matte titta jag då, jag kan sitta fot, visst är jag duktig?"
"Jag kan åxå sitta fot! *knuffa undan*"
"Men titta jag då, jag kan backa!"
Helt underbart roligt! *fnissar* Jag hade dessutom knappt ont i ryggen idag alls när jag vaknade så det kändes otroligt skönt!
Roligt att höra hur du har det! Ha ha kan se hundarna framför mig! 😂När min Zero var tonåring och trotsade mot mig så jag höll på att bli galen körde jag skvallerträning på honom (han skulle komma till mig och tala om när han såg en hund och då fick han godis, typ). Till slut kom han och skvallrade om det mesta - bilar, farbröder, Katter. 🙂Godis ska aldrig underskattas när man har en godisråtta till hund! 😃
Haha näe precis. Ixxi är en högst omotiverad liten schnauzer men då godis kommer in i bilden (och som är mjukt, inte hundkex även om levergodis fungerar ett tag som för övrigt inte finns här. Är apsvårt att hitta träningsgodis till hund i detta land!) så slår hon nästan knut på sig själv :D Godisråtta <3
Idag skulle katten Jasper flytta, men igår i sista stund när jag jagat runt henne som ville ha honom fick jag kl 9 igårkväll "Näe maken ville inte :( hoppas han hittar ett hem!" liksom tack för framförhållningen? Så nu sitter jag här med en ny annons och fortfarande massa allergi och har planerat hela helgen runt idag till ingen nytta.
Ligger i sängen efter en ganska rolig dag. Men för att pigga upp stämningen lite extra så har jag en ca. 12 veckors kattunge sovandes bredvid mig 😃 Hon har fått komma ut och titta två gånger idag (jag går och passar henne runt gården när hon utforskar) och nu föll hon ihop bredvid mig ❤️ Hon flyttade in i onsdags och jag är helt kär i henne! Hon heter Navi, är en vanlig huskatt.
Träffade henne först i torsdags och sedan dess har hon somnat 5 gånger bredvid mig ;) Först i soffan efter en lekstund, sedan en annan gång i soffan men då somnade jag också, sedan som hon med mig inatt och så två gånger nu. Man blir ju så lycklig när hon slappnar av runt en och mår bra :) Hon är VÄLDIGT pratglad dock och piper så fort hon inte får som hon vill.. Att hon går på toa, att man inte leker med henne, att hon i största allmänhet berättar vad hon tycker och känner osv.. Riktigt charmig tös tills hon vaknar på morgonen och måste väcka hela huset för att få uppmärksamhet ;P Hon älskar att vara omkring en och ligga PÅ tangentbordet, bredvid en i soffan och titta på mobilen, hehe 😊 Man kan se hur hennes ögon lyser upp av spänning när jag kikar runt inne på iF! Igår satt jag och höll på med prp och då låg hon i fönstret och tittade ut och lyssnade på grannarna, jag hade myggnät.
Och så är hon helt bedårande.. Så grymt söt! Nu har ni nog hört nog om sötgurkan ;P Var bara tvungen att få skriva av mig!
//doge
#9 verkligen ljuvligt! ❤️
#10 kan man säga, hon verkar verkligen nöjd med tillvaron just nu 😃
//doge
Två av kattungarna flyttade idag till samma hem! Drama och Zolo. :) Drama var lite småorolig över flytten men söta lilla Zolo pratade med henne och sa att allt var okej för sen undersökte de båda stället och verkade väldigt trygga faktiskt. Så underbart att de har varandra och fått ett jättebra forever home!
Titta vilken fin skeppskattkompis de kommer ha! Paret som de nu bor hos är vänner till oss så jag kommer kunna hälsa på dom sen. ❤️
Skeppskatten heter Lucky. :)
#12 åh vad härligt! Skönt att du kan hälsa på också, förstår att det kanske är lite läskigt att sälja till "främlingar"? Gud va söt Lucky är! Då blir nog ungarna glada ;)
//doge
Katter är härliga! Och kattungar är ju helt ljuvliga. 😍Vi har fem katter och jag har fått "stopp och belägg" när det gäller fler Katter. 😛
Jag red inte en, inte två utan TRE! ljuvliga hästar idag! Aldrig träffat så väluppfostrade hästar förr! De var så känsliga på så små signaler att det var ett stort nöje att rida dom! Jag är jätteoerfaren så våra hästar är dessvärre ett jättestrul och jag kan inte rida dom alls då dom inte litar på mig, men dessa tog mig under sina vingar så att säga. :) Ska få bygga upp min erfarenhet på de tre och de som äger hästarna ska lära upp mig "to be a cowgirl in notime!" (deras ord)
Jag blev så otroligt förälskad i ponnyn! 😍 Det var första gången jag satt på en häst och skrattade och njöt! Dumma höjdrädsla!
Åh vad roligt för dig Cahira! Jag rider inte men gillar verkligen hästar. Har på äldre dagar lärt mig att inte vara rädd för dom. När jag var liten var det en häst på Skansen som tog min vante och bet i mina fingrar. 🙂Sen dess var jag rädd! Men här på landet har alla hästar och nu har jag många hästkompisar! 🙂
Klart du blir en cowgirl! 🌺
Vad tråkigt att du är rädd! Jag är rädd för Tindra för hon är så oberäknerlig även på marken. Hon har varit nära att springa över mig flera gånger då hon skräms av saker och hon är som en stor turbomotor. Vägrar sitta på henne. Cheyenne och jag funkar bara inte helt enkelt för att jag är rädd och hon kan inte känna sig trygg med en rädd ryttare så hon behöver någon mer erfaren.
Men det löser sig! 😎
Vad kul med ridning och hästar. Jag beter mig nog lite likadant när jag sitter på en ponny som förövrigt var ett år sedan snart dessvärre. Jag har min stora tjej som jag får rida på men hon är så lugn och snäll att jag inte behöver oroa mig för att ramla av hehe.
Vilken fin pussbild du fick in på dom 😃
#17 Nej nu är jag inte rädd längre. Men det tog sin lilla tid att våga närma mig dessa stora djur! Så nu gosar jag gärna, men jag har inte vågat mig på att prova rida än. Men man vet aldrig!
Åh, hästar! ;)
//doge
Idag är en bitterljuv dag. Ljuv för att jag ska få uppleva nåt jag drömt om hela mitt liv (ska åka och fotografera buffalos). Men dagen gick från solig till mulen på en sekund. Min fasters man (och mina kusiners pappa) har gått bort.
Jag har bara goda minnen med den karln, och han lämnar en sjukt stort hålrum efter sig. Han var, förutom min egna pappa, den roligaste människan jag känt.
Starkaste minnet är nog då vi lekte kurragömma. Han ställde sig på knä mitt i jordgubbslandet och la ett rabarberblad över arslet och sa "nom nom nom nom" medans han mumsade jordgubbar. ❤️
Pappa tyckte det lät så gott så han gjorde samma sak, så det såg ut som att det växte två stora stjärtar i jordgubbslandet! 😂
Han är så otroligt saknad redan. 😕 Vila i frid Åke. 🌺
Beklagar sorgen Cahira. 😕🌺
Åh vad tråkigt 😕 Beklagar sorgen 🌺
//doge
Tack 🌺
Har nu varit på fotograferingen och bilder finns att se i fototråden. :) Det slog att klappa vargar på kolmården måste jag säga. :)
Är få saker som är så hjärtevärmande som då ett djur litar på en. ❤️
Lizzie, åsnan, måste få lugnande för att få hovarna verkade då hon är så rädd om fötterna och sparkas. Idag såg jag att hon haltade på ena bakbenet och frågade om jag fick titta, det fick jag. Jag hämtade en hovkrats och Mike sa att jag lär inte få kratsa då varken han eller hovverkaren får göra det.
Lizzie lät mig lyfta hoven och kratsa utan problem. En bakhov dessutom! Hon brukar sparka rätt duktigt med bakbenen annars. Tror hon förstod att jag ville hjälpa. ❤️
Igår då jag skulle titta på en annan hov (fram) så la hon huvudet runt min ända och tryckte in mig mot hennes kropp och höll mig sådär en stund. Mike sa "Aw, she is hugging you!" (åh, hon kramar dig!) och precis så kändes det. Hon är verkligen speciell, älskade Lizzie.
Men vilken underbar åsna! Blir alldeles rörd när jag läser! 😍
#26 Hon är väldigt speciell. ❤️ Alla som kommer hit säger att hon är ovanligt snäll och kärleksfull för att vara åsna. Hon brukar komma och lägga huvudet i min famn. ❤️
Ska bli kul att träna henne sedan då jag har tid över. Ska försöka få henne att bära packning och dra lass! Hon behöver tappa lite vikt och tror hon skulle älska att göra nytta. :)
Jag har äntligen både mellisar och gottisar på gården och det är å himla roligt att hålla på med kaniner.. hade en svacka i uppfödingen och funderade på om det var ngt jag över huvudtaget vill fortsätta med men nu är jag på banan igen.. min gård växer sakta men säkert och det ser äntligen ut som om jag kommer att klara det här.. Nästa år kommer getterna, tänk vad inköp av flera djur kan sätta igång i skallen. Suck.. måste hinna med mig själv och mina idéer men vad gör det att allt inte ser underbart inne i stugan när man får gosa med kaninungar, höra tuppen gala och ankorna kvacka.. inte illa med hundarna,katterna eller vaktlarna heller.. det är ju den rätta sortens ljud..
Sajtvärd på Lantdjur i Fokus & medis på Vinthundar i Fokus
#28 Åh vad härligt! Lycka till med allt! :)