Bra nybörjarhöns?
Hej, jag och min pojkvän har funderat en tid på att skaffa Höns, inga erfarenheter alls så försöker läsa på lite. Vi båda tycker att silkeshönan är väldigt vacker. Finns det några nackdelar med denna höna? Något som gör den svårare att hantera än någon annan hönsras? Och kan hönan vara sällskaplig? Tacksam för svar :) //Sara
Sara
Många, många, många säger dvärgcochin! De är trevliga, ruvvilliga, blir lätt tama, lägger gott om ägg och är härdiga.
Silkes är trevliga och lugna. Det som kan vara en nackdel är att de saknar flygförmåga på grund av sin speciella fjäderdräkt och därmed har liten chans att klara sig undan om de blir attackerade. Sen är de lite känsligare mot väta och smuts. Vissa säger att de också är känsligare för sjukdomar men det är inget jag vågar säga något om. :)
Det beror ju lite också på vad du är ute efter hos dina Höns. Vill du ha många ägg? Vill du ha små eller stora Höns? Själv har jag valt stora, lugna Höns som lägger bra med ägg. :)
Vi började med brahmahöns. De är lugna och trevliga och ger rätt bra med ägg. De är dock större än vanliga Höns. Vi har även dvärgcochin och jag håller med CruellaDeVil om det som står i #2. Jag kan tycka att äggen är lite väl små ibland. Kan vara svårt att översätta i recept och så. Men de är goda!
Silkeshöns har jag tyvärr ingen erfarenhet av.
Roligt att ni ska skaffa Höns! Det är verkligen mysigt! Jag är jättekär i mina. ❤️ Här är vår stora brahmatupp Toppen och en av hans damer.
Själv har jag börjat med stor wyandotte och några marankycklingar. Kikade på dvärgkochin först men kände att de nog var lite små för min smak.
Känner på mig att det kan bli någon fler ras senare. Särskilt eftersom jag älskar ägg och dessutom är färgnörd. Vill gärna ha olika äggfärger. Gillar verkligen stora Höns också och wyandotternas fantastiska teckning. :)
Jag tycker också det är häftigt att det kan bli så olika färger på ägg! Och faktiskt olika former också. En av våra hönor lägger helt toppiga ägg! 🙂
Det finns så otroligt många fina raser. Vi lär också skaffa någon mer ras så småningom. 🙂
Ska flytta upp till norrland och där smyger det ju runt en del vilda djur så att hönan har någon slags chans att klara sig om jagad kan ju vara en fördel, men ska nog lyckas hålla mina små fjäderbollar säkra, vi är inte specifikt ute efter äggen vi tycker Höns är vackra och ett passande djur nu när vi kommer få plats för dem, vill heller inte att hönorna ska vara extremt osociala, vill kunna hand mata och plocka upp dem då och då :) men tack för tipsen!!
Sara
Om ni har mycket vild djur ger jag tipset att gräva ner stacketet till hönsgården en bit och att ha tak även att stänga in hönsen i hönshuset minskar mycket för besök i hönsgården då!
Och i ras är jag svag för brama o blommehöns, fast det jag är svagast för är våra helt egena kycklingar som är en härlig blandning av alla olika!
Men skaffa er inte lätta dvärghöns har fått uppfattningen om att de är mycket mer hispiga än en tyngre ras. Fast du kan nog få alla sociala om du kläcker upp själv o håller på med från kyckling stadium 😃
Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens 🙂
Håller med #7 Bästa sättet att få sociala Höns är att kläcka själv eller köpa kycklingar och pyssla mycket med dem som små. :)
Lägger in en kommentar i denna tråd, jag och min sambo funderar också på att skaffa Höns och jag tycker att silkeshöns är vackra!
Är det inte krångligt att kläcka ägg själv? Skulle bli så nervös att kycklingarna inte klarade sig. Vet inte hur jag ska bete mig. Ska man hjälpa dom små ur äggskalet när det är dags eller klarar dom alltid det ensamma? Vet inte heller hur man använder en äggkläckare eller om det bara räcker att ha en värme lampa eller liknande?
Sara
Man lägger äggen i en kläckningsmaskin. Sen ska de ligga där i 21 dagar har jag för mig. Man fyller på lite vatten ibland för att äggen ska ha rätt luftfuktighet. Sen börjar äggen kläckas och då ska man låta dom vara runt ett dygn. Man ska inte hjälpa dom ut. De klarar det själva, det är tom skadligt för dom om man hjälper dom ur skalet. De första timmarna äter de det som var i ägget.
Sen har man dem i en bur eller låda eller vad man nu har. Man måste ha en värmelampa första tiden. Sen ger man dem vatten och kycklingfoder. Det är fantastiskt hur väl de klarar sig själva.
Det som är mysigt med egen-kläckta kycklingar är att de blir väldigt tama! De senaste vi hade hoppade upp i handen på oss när man satte ner den i buren. Vi hade dom i en kaninbur första tiden.
Självklart är det naturligaste att mamman ruvar fram sina kycklingar. Våra hönor har ännu inte gjort de, de väljer att ruva på äggen ett tag och sen äta upp dem… 🤪Därför har vi kläckt fram och även köpt kycklingar.
Fråga om du tycker att detta blev rörigt! 🙂
#9 Vad roligt att ni funderar på Höns! Håller med om att silkeshöns är vackra. Otroligt speciellt utseende.
Jag kan ju berätta hur vi tänkte.
Vi bor i södra Lappland och har björn, lo, järv, varg (bara då och då) och räv i trakterna, inte för att tala om div olika rovfåglar.
Så vi valde hedemorahöns som kan skydda sig själv bra, är tåliga mot kyla, ruvar bra m.m.
Vi har faktiskt bara en symbolisk hage för hönsen som inte skyddar alls mot rovdjur men skyddar våra odlingar mot hönsen och tidigare har dom gått fritt. Däremot är dom instängd under natten och hitills har vi inte förlorat en enda höna, det är mycket tack vare vår räv och rovfågelsagande katt men hedemorahöns har också ganska mkt vett och är inte och pickar i marken ute på ett fält där det inte finns träd eller dylikt att flyga upp i.
hursom, ska du ha lite mer rovdjurssäkra Höns röstar jag för några som kan flyga ganska bra (vissa überavlade sorter har ju inge mycket flygförmåga kvar)
l'm back
Ja, har man rovdjur i krokarna ska man så klart tänka på hur man skyddar dom. Våra går fritt och är instängda på natten. Vi har räv här, men hittills har våra Höns klarat sig.