Kött - Mycket, bra, billigt.
Jag packade igår 10 kilo i små påsar av den finaste köttfärsen jag någonsin haft!
100% Nötfärs, närproducerat (uppfött och slaktat 2 mil bort), och ekologiskt - 60 kr/kg (vilket är vad utländsk blandfärs brukar kosta här)! Fick det dessutom hemkört då det är flera i närheten som köper, så de samlade ihop några beställningar innan de körde ut.
Köttet hade så fin färg, riktigt rubinrött, och kan kunde köra ner näsan i köttfärsen och det luktade GOTT. Det var så länge sedan vi höll på med färskt egenstyckat kött när jag var liten att jag faktiskt glömt att kött inte ska lukta surt och unket som det gör i butikspaketen, för att inte tala om färgen… Det var en fröjd att packa in det i påsar och frysa!
Och jag vet inte om man kan säga att köttfärsen är mör eller inte (?), men det blev inte alls de där små hårda "kulorna" som det brukar bli av köttfärs annars. Det var liksom köttfärsarnas rolls royce. 
Jag är ju en fattig student (ja, jag lever enbart på bidraget och inte lånen) så att köpa svenskt kött är något jag bara brukar göra när det är lite billigare (typ som normalpriset på utlänskt kött). Det känns bra att faktiskt köpa svenskt, för jag vill ha "mina" bönder kvar. 
Så ni som kan och har plats i frysen, kolla direkt med slakteriet om att köpa "storpack" eller kanske hela köttlådor. Det lönar sig!
Hakuna matata!
Det låter ju bra och jag håller med dig om färgen. Däremot tror jag lukten blir sämre om köttfärsen får vara ett tag som det i affären. Det du skriver om mörheten tror jag mycket beror på om det är fin- eller grovmalet. Det är ju mer och mer grovmalet i affären.
Men har du tänkt på att den här sajten heter Lantdjur och inte Produkter efter lantdjur". Jag tolkar det så att den handlar om levande djur och inte döda djurs produkter.
#1 Jo jag är medveten om det, jag letade efter en övrigt/ot-kategori, men visste inte riktigt vart jag skulle lägga den.
Jag ville skriva detta i och med den andra tråden om kött, men utan att gå OT i den.
Hakuna matata!
Jag instämmer med Eva. Nu har vi haft en hel del om kött och dess priser. Sä jag lämnar denna tråd.
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Och de andra är låsta av moderatorer för att de spårade ut och självklart startar man då en ny och fortsätter ur spår. (ironi)
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Jag trodde att en sajt om lantdjur handlade om svenskt lantbruk, djuren ock det som hör därtill såsom skötsel och produkter man får av djuren. Men då ska vi inte prata om ägg, mjölk, kött eller Ull? Det känns som att det finns två "lag" på den här sidan nu, och det huggs väldigt fort åt båda håll. Känns trist att man inte kan acceptera varandras åsikter utan tar det personligt och tar illa upp. Ska vi alltså hårddra vad vi får öppna trådar om istället för att försöka höja sajtens innehåll till en vuxen och intressant dialog?
I den här tråden kände sig inte en utan TRE personer sig tvugna att säga till Ts att tråden inte borde finnas(var finns den ny regeln om att vi bara får prata om levande djur och ej några djurprodukter som annars hör lantbruk och lantbruksdjur till?), och det sista inlägget från GittanL är ju direkt otrevligt! God ton, kan vi hitta tillbaka till det?
Ts, jag tycker det låter jättebra att du hittat närproducerat till ett så bra pris!:)
Jag menade absolut inte som en pik till någon, eller för att "fortsätta argumentationen/diskussionen" utan ville para tipsa om att det faktiskt går att få "bra" (eller ja, ni förstår vad jag menar) kött till ett helt OK pris.
Jag är medveten om att det fortfarande är för dyrt för många, men det vara bara ett tipps på hur man maktiskt kan hitta lite billigare kött än annars. Jag själv kan sällan köpa svenskt kött i butik, så detta var något nytt för mig så att säga.
Nog för att det kanske inte har helt med lantdjur att göra, men det handlade om att kunna åka till en gård - se hur djuren ha det. Veta att djuren inte åker någon lång sträcka till ett slakteri och att man kan äta det med "gott samvete" (det är ju givetvis relativt).
Alla tänker inte på att man faktiskt inte allt för sällan kan köpa direkt från slakterier, som finns lite varstans. Och att man dessutom på det viset ofta får bättre kavlité och hållbarhet på köttet.
Jag tyckte i.af att det var helt OK att lägga det här inne. På t.ex matlust talas det ju trots allt mer om recept. Hade det inte varit lika "konstigt" att dra upp denna sak där…? Jag menar om man nu måste välja.
Men vill ni låsa tråden så för all del.
Hakuna matata!
#5 Det var länge sedan den trevliga tonen försvann från de som kräver att man köper svenskt kött och närproducerat,. Det var länge sedan de som kräver att man använder svenskt kött och närproducerat slutade respektera andras åsikter. Om vi nu ska hårddra det hela,
Vi som inte köper svenskt har fått så mycket påhopp i trådarna nu och det är inte att respektera andras åsikter. Och det är det GittanL är inne på också i sitt inlägg också.
#7 Jag håller inte med dig, när jag läser i de andra trådarna, vilka jag själv skrivit i, så ser jag inte några direkta påhopp. Det jag eventuellt kan räkna som påhopp är i så fall från båda sidor. Jag kan tycka att vissa har svårt att läsa andra människors inlägg som deras åsikter och tankar, man tar det för personligt. Förstår du hur jag menar? Jag själv är ju en av dem som enbart köper svenskt kött, för MIG är det otänkbart att bara gå efter plånboken, men när jag skriver så är det ju inte på något vis fördfömande mot er som inte gör det. Det är mycket övertolkningar tycker jag, tyvärr:/
Om du nu tycker att du och andra fått påhopp, är det rätt sätt att bryta mönstret att dfortsätta i samma bana?
Alla önskar nog att de kunnde köpa kobe-kött *irono*, men har man inte råd så har man inte, har man lite över ibland så kanske man kan "unna" sig svenskt kött. Det är ju trots allt en väldig skillnad på om man får 13 eller 23 tusen i månaden (eller bara får bidrag som är på knappt hälften)), och om man bor med någon eller ej.
Men nu kanske vi kan gå tillbaka till det ämne som faktiskt jag startade. Istället för att diskutera den dåliga tonens vara eller icke vara i andra trådar.
Jag ville i första hand mest dela med mig av något jag gjort, att jag var glad och kanske dela med mig lite av mina erfarenheter på något sätt… jag vet inte riktigt =)
Men å andra sidan kanske jag istället ska göra en ny tråd som är lite mer ämnesspecifikt (eoch inte ta upp personliga åsikter?). Ska vi kanske göra en ny tråd där vi kan tipsa varandra om gårdsslakterier vi känner till istället, och gärna nämna om det bara är kött eller om annat går att köpa? 
Hakuna matata!
Efter ha haft flera trådar faktiskt som handlar om kött och svenskt och där gick det över styr helt och hållet, den goda tonen försvann och trådar låstes. Inte för att alla acepterade detta utan det gjorde trådar som kom in som riktiga pikar. En lyftes bort av dessa. Så kan vi i admin rent ut sagt tröttna. Då dom ink mig själv äter även utländsk mat fick riktiga pikar som till slut inte var roliga att läsa, Ingen ville förstå att man inte kan kanske ha råd med vilken mat som helst. Men utan att veta fick vi veta att vi skulle sluta slösa pengar på nöjen som bio med mera.. Vidare skulle vi käka knäckebröd och morötter. vidare till linser, och våran vilja var helt fel..Även frukter och grönt var det fel på i tråden. Till och med en banan var farlig…. Då suckar jag,,Så för oss blev det enbart trist. Jag ser varken mig eller andra som "bovar" för dom väljer själva sin mat och av de anledningar vem än har.
Inte har vi på något sätt förbjud på att skriva om kött. Men i trådarna så har det sagt från oika håll att det detta är en sajt om lantdjur och inte om maten från våra lantdjur osv.. Vilken ställning ska vi ta? Åt ena hållet så blir det fel, tar vi åt andra håller blir det också fel.
Men eftersom den trevliga tonen försvann så tyckte vi nog alla att en tråd till om kött och svensk så skulle nog allt blossa upp igen,, eftersom dom trådar som fanns låstes och det var nog flera som vill gå vidare i samtalet som inte gick någonstanns utan enbart stod still. Så en andningspaus skulle nog vara på sin plats.
Men tråden ligger här öppen. Men jag tillägger att vid minsta tjafs vidare kommer admin att låsa tråden.
För då anser jag att admin tar hand om sajten som det klagas på. Andra kanske inte vill vara här och läsa inlägg på sandlåde nivå där man kör pajkastning.
Finns en tråd om Gårdsbutiker redan där det dyker upp tips.
#5 vi ska inte behöva tjata om att hålla en vettig diskussion i trådarna. har du åsikter om det tar du det i PM till sajtansvarig som är medde.
#11 Det är så ett vuxet samtal blir oftas till det bästa..
Både trevligare och lättare att lösa.Men nu lämnar i det här bakom oss och ser ut över ängarna!
Tyvärr så har det flera gånger talats om kött och det svenska köttet. Flera anser att man enbart ska äta det det svenska, men det är inte så lätt alla gånger om man har en skralkassa som ej tillåter det i den utsträckningen man kanske vill. Men ser det även ut som så att man nästan medvetet kan lura folk att handla vad man tror svenska köttbullar. Tv:e kocken Alexander Nilsson har sitt "eget" märke där förpackningen är blå/gul och som det skrivs på förpackningen " Med dessa orginalköttbullar vill jag utveckla och förädla svensk matkultur! Men läser man vidare så är köttet inte svenskt utan irländsk och tyskt. Varför man använder inte det svenska köttet? Jo för det var för dyrt att köpa in och använda. Så hur ska vi då med den/dom som har en mindre kassa klara månadskassan att gå runt på ett bra sätt?
Läs vidare på länken den leder till en artikel om just dessa köttbullar.

Finns även en sida som heter "matlust.ifokus"
Bra tips annars
Vet det finns,.. Det hela var bara ang hur det "lite lurar" att tro det är svenst kött och att svenska köttet får även "andra" att använda det från utanför gränns

Tyvärr är svenskt kött inte alltid bättre. fast att det är mindre utsläpp på transporter inrikes kommer man inte ifrån
#16 Ligger helt klart mycket i det du skrev.