Kött - Mycket, bra, billigt.
Jag packade igår 10 kilo i små påsar av den finaste köttfärsen jag någonsin haft!
100% Nötfärs, närproducerat (uppfött och slaktat 2 mil bort), och ekologiskt - 60 kr/kg (vilket är vad utländsk blandfärs brukar kosta här)! Fick det dessutom hemkört då det är flera i närheten som köper, så de samlade ihop några beställningar innan de körde ut.
Köttet hade så fin färg, riktigt rubinrött, och kan kunde köra ner näsan i köttfärsen och det luktade GOTT. Det var så länge sedan vi höll på med färskt egenstyckat kött när jag var liten att jag faktiskt glömt att kött inte ska lukta surt och unket som det gör i butikspaketen, för att inte tala om färgen… Det var en fröjd att packa in det i påsar och frysa!
Och jag vet inte om man kan säga att köttfärsen är mör eller inte (?), men det blev inte alls de där små hårda "kulorna" som det brukar bli av köttfärs annars. Det var liksom köttfärsarnas rolls royce. 
Jag är ju en fattig student (ja, jag lever enbart på bidraget och inte lånen) så att köpa svenskt kött är något jag bara brukar göra när det är lite billigare (typ som normalpriset på utlänskt kött). Det känns bra att faktiskt köpa svenskt, för jag vill ha "mina" bönder kvar. 
Så ni som kan och har plats i frysen, kolla direkt med slakteriet om att köpa "storpack" eller kanske hela köttlådor. Det lönar sig!
Hakuna matata!
Det låter ju bra och jag håller med dig om färgen. Däremot tror jag lukten blir sämre om köttfärsen får vara ett tag som det i affären. Det du skriver om mörheten tror jag mycket beror på om det är fin- eller grovmalet. Det är ju mer och mer grovmalet i affären.
Men har du tänkt på att den här sajten heter Lantdjur och inte Produkter efter lantdjur". Jag tolkar det så att den handlar om levande djur och inte döda djurs produkter.
#1 Jo jag är medveten om det, jag letade efter en övrigt/ot-kategori, men visste inte riktigt vart jag skulle lägga den.