Tips mot flugor?
En (den enda?) nackdel med att leva tillsammans med djur är att de för med sig så otroligt mycket flugor. När man är lite kräsmagad som jag är det svårt att veta att de först sitter i gödselstacken och sen på min tallrik 🤢 Vi kör med tejpserpentiner där flugorna fastnar - vilket inte heller är jättemysigt. Sen kör vi gammal hederlig flugsmälla. Någon som har tips på bättre sätt att slippa flugorna inne?
Venus flugfälla? den tar ju inte bort alla flugor men endel och dom är söta 😊
Vi hade dom som en del av flugbekämpningen då jag var liten.
l'm back
Den kände jag inte till, men jag håller med om att den var söt!🙂 Kan vara en tanke! Tack för tipset! 👍
Det enda är nog att försöka bekämpa flugorna från starten, in väller dom in om dom finns…
Sedan vi bytte från permanentbädd med halm till permanentbädd med torv så vart det inte ens värt tiden i stallet att hänga upp flugpapper (något vi tidigare fick byta säkert 1 gång i veckan förr). Helt underbart faktiskt!!!
I dynghögar älskar de ju även att vara (dock inte i våran torv nu heller) och det finns medel att strö ut för att de inte ska trivas där.
Har man lagård med kor kan rovflugan vara ett bra medel, giftfritt och ofarligt!
Hakuna matata!
#3 Tack för svar! Inga djur är inne i stallet nu, så där är nog enda stället som är flugfritt för tillfället! 😉Vi har inga hästar utan några får, grisar och kor. Det märks stor skillnad på antalet flugor sen vi fick hem korna och ändå är de bara två stycken.
Ska kolla upp det här med torv. Halm är väldigt lättillgängligt för oss och därför känns det inte som att man vill byta. Men jag vet väldigt lite om torv, så jag ska absolut kolla upp det.
Rovflugan har jag inte hört om. Är det ett medel eller en fluga? 🙂
#4 Jo halm är ju smidigt om man kan ta själv eller har någon man kan köpa det billigt från. Nu har jag ingen aning om hur mycket det går åt till övriga djur, men till hästarna så blev det billigare med torv än att köpa halm.
Flugorna älskar verkligen att gotta ner sig och lägga ägg i halmen, i torv vill de inte vara alls. Bara som jämförelse, så gick det till våra hästar (med permanentbädd) åt ca 5 kg halm/dag samma hästar använder ca 2 torvbalar/månad nu (ev 3 på vintern).
Men om alla djur går ute så beror väll flugorna tyvärr inte på bäddarna/ströet antar jag (om de inte har ligghallar eller så?). Är både grisar och kor ute med jämt eller bara korna?
Rovflugan är en fluga man kan köpa. Dess larver äter vanliga fluglarver. Rovflugan trivs där det är lite svalt och mörkt, typ spaltgolv inne i lagården osv. Går alltså inte bara att släppa ut ute. De äter larverna, och när det är slut på mat dör även dom, så man får prenumerera på rovflugor :)
Hakuna matata!
#5 Alla djuren är ute jämt nu på sommaren. Så det har inte med bäddarna att göra nu. Det är mycket flugor runt korna i sig och de bajsar ju rejält så det är mycket flugor både i hagen och i gödselstacken.
Tror inte att rovflugor är något för oss. Men det var spännande att få lära sig om dom. Jag har aldrig hört talas om att det finns.🙂
Jag antar att man vänjer sig kanske. Jag ska kolla upp det där med torv hur som helst! 👍
Torven är ju bara ett alternativ inne. Men går de ute för jämnan nu så spelar det ju ingen roll :(
Tror inte man kan göra så mycket åt det ute :(
Det enda jag kan tippsa om är att köpa flugpapper (inte remsor som på typ ica) och sätta upp där flugorna gillar att vara. Oftast på soliga gärna mörka (målade) väggar osv.
Klipp hellre till flugpapper i små remsor och sätt inne vid lampor istället för de man köper med skulle jag säga. Hade en såndär klistersak man liksom drar ut och hänger upp, den hade fångat typ 3 när det vanliga flugpappret tagit kanske 20 :P
Hakuna matata!
Dom är ju inne på vintern, så jag ska kolla upp torv ändå. Då är det ju inga flugor, men det verkar ju vara bra ändå. 🙂
Tack för tipset med flugpapper!
Fluglampor? Sånna de flyger in i och bränns ihjäl? Har ni igång dom på natten så lär de ju vara borta på morgonen?
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Finns det såna? Det låter effektivt! 🙂
Snabb googling: http://dinashastsport.jetshop.se/fluglampa-blue-deco-p-269-c-124.aspx
Vi hade en i husvagnen som hade blått ljus, vet inte om vi köpte på jula eller biltema eller nåt sånt. Den drog till sig alla möjliga flygfän. :) Men den funkar bäst då det är mörkt så det blir i princip enda ljuskällan.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.
Jag har en sån där fluglampa i stallet, fungerar dock just väldigt dåligt på flugor
Däremot mygg, till viss del knott (de fastnar bara om de landar på nåfot som redan sitter fast) och nattfjärilar! Men vanliga flugor dras inte till uv ljuset tyvärr.
Hakuna matata!
#11 Tack för länken! 🙂
#12 Okej.
Vi har också fluglampor, 2 i lagårn och en inne i huset. Dem måste vara rätt stora för att flugorna ska dras till dem. Det finns små runda "torn", men dem funkar inte lika bra. Vi köpte våra på granngården.