Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: off-tpoic
Läst 2985 ggr
[JeanetteK]
0

Är era djur rädda för åskan?

Vi hade ett helt galet åsk- och regnväder igår på eftermiddagen. Jag var lite orolig för hur kalvarna skulle reagera eftersom de inte har varit ute så länge. På  med en massa regnkläder och ut och kika. Får, grisar och kalvar låg lugnt inne i sina hus och vilade. Även hönsen och ankan passade på att vila. Zero min hund tyckte det var jättekul att få komma ut och skutta i regnet och vattenpölarna. Två av katterna var livrädda annars var det ingen som verkade bry sig. Skönt!

[randi]1
0

Både hästar, Getter, hund och katter här hemma är rädda för åskan. Vet jag att det skall bli åska, tar jag in dem, för jag stänger alltid av strömmen , så att inte aggregatet, skall slås ut, om blixten slår ner.

Rita-S
0

Mina djur bryr sig inte alls. Vare sig Katter. hund eller hästen. Inte är dom rädda på nyårsafton heller som tur är.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[JeanetteK]
0

#1 jag har förstått att det är vanligt att djur inte gillar åskan. Bra att du tar in dom då!

#2 Det gör ju det hela väldigt enkelt, när de inte bryr sig. jag har en kompis vars hund är extremt skotträdd. När det åskar eller på nyår ligger han platt som en pannkaka längst inne i garderoben och skakar i hela kroppen. Inte alls kul..

Rita-S
0

#3 nej det är väl det minst roliga då vi inte riktig kan förklara för djuren att det är inget farligt med det..  Jag är mycket tacksam att mina djur inte bryr sig.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Fridaaaa
0

Nej de bryr sig inte som tur är 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[randi]1
0

Jag ser stora hästar som går i en sommarhage, i närheten av mig. Där springer sto med föl runt i hagen innan själva urladdningen kommer, och när väl åskan är över oss, då skenar de runt i hagen. Så det är nog olika från djur till djur. Jag hade en sankt bernhards tik, det bekom henne inte att det vare sig åskade eller sköts raketer eller smällare. En gång när hon var runt 9 månader, slog blixten ner en bit i från oss, och jag tänkte att nu är det kört, men det skrämde då inte henne, men däremot matte😃.

Caroline L
0

Både mina katter och min häst är otroligt rädda för åskan. Inte när det bara är ett dovt mullrande en bit bort utan när det verkligen brakar till. Har sett min häst göra ordentliga ryck av åskan, så jag ser också numera till att hon står inne då. Katterna brukar springa och gömma sig i små vråer omkring men en häst i en gräshage får mer panik för hon inte kan "gömma sig" någonstans.

Hunden är otroligt lugn faktist. Höjer blicken när det slår till men inte så mycket mer.

MsSofieG
0

Har kaniner, katt och hund men de är lugnare än lugnast under både åska, blixtar och fyverkerier :)

Cahira
0

Här är hundarna så livrädda att jag kan inte gå ut och kolla hur de andra djuren tar det. Men jag har inte hört nåt råmande eller gnäggande som skulle indikera rädsla. Vi har åskstormar här var och varannan vecka och då är det inte som svenskt "Blixt.. muuuullleeerr…" utan det är konstant blixtrande med massa muller dunder och brak. 

Blev tillsagd att djuren är vana vid det så får lita på det. :)

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

viktoria91
0

Katterna bryr sig inte och min knäppa ponny tycker det är kul.

Elshira
0

Mina hästar som jag har nu bryr sig inte det minsta om varken åska eller fyrverkerier (bor väldigt nära centrum/bostadsområden). Det som brukar få dem att vilja komma in är om det blir hällregn, då står det lika nervikta som en vissen blomma. I förr går när det var åskväder gick jag förbi hästhagen där hingsten låg å sov i godan ro…

Hade en häst för några år sedan som inte gillade själva blixten (eller ljusskenet från fyrverkerier). I övrigt har katter och kaniner varit oberörda de med :)

Hakuna matata!

vallhund
0

Åska, fyrverkeri/smällare o skott låter olika o ligger inom olika frekvensområden, bara för att en hund är rädd för skott så behöver den inte vara rädd för åska/annat o vice versa.

Nuvarande hund är rädd för åskan, det har kommit med åldern, det är inte urladdningarna alltså när blixten slår ner som han reagerar på, utan mullret o han reagerar långt innan jag hör någonting, kanske är det lufttrycket. Har införskaffat DAP dosa (utger lugnande feromoner), ger honom 1 Valeriana Forte o lite Nozinan om det är riktigt illa, hjälper ganska bra. Det där med Nozinan satt långt inne hos mig, men jag stog inte ut att se hans totala panik när han försökte gräva sig ut genom golv o väggar o var totalt okontaktbar.

En av mina första BCs var rädd för åskan, dvs det som lät när det small, vi bodde i ett åskhål så han hade det inte lätt, enda som hjälpte var att lägga sig på rygg på sängen, låta han ligga ovanpå o hålla om han.

Läsvärt om fyrverkerier etc: När det vackra dödar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.