Oxford down
Har precis skaffat två oxford down Lamm, som nu är fem månader och har lite frågor om rasen. Lammen var väldigt smutsiga i baken när jag hämtade dom,de var ganska lösa i magen men han vi köpte de av sa att de blir smutsiga eftersom de har lång svans,stämmer detta??? Dessutom har jag hört att det väldigt svåra lammningar,är det någon som har någon erfarenhet av det??? //tacksam för svar
Vi har Suffolk, också ett köttras med lång svans.
Får blir inte smutsiga av att ha lång svans, nej. Våra får är ytterst sällan kladdiga i baken.
Lös i magen kan bero på parasiter (mask), eller blött bete. Även för kraftigt bete kan ge diarré.
Oxford down sägs ha svåra lamningar. Min sambo har haft rasen och hade problem med lamningarna första åren. Men med noggrann gallring så blev det betydligt bättre.
Det kan nog vara läge att maska av dom. Vi hade ett Lamm som blev löst i magen och smutsig. Vi köpte medel och gav alla våra fem och sen dess har allt varit bra.
Det var lite meckigt att ge dom medicinen - helst för oss som var ovana 🙂- men vi fick lära oss att man kan sätta dom på rumpan så alla ben är i luften. Då är de rätt stilla och då kunde vi spruta medicinen i munnen. När vi väl kom på tekniken var det relativt enkelt. 😉
Hoppas du får ordning på det.