Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etiketterfårgetter
Läst 5414 ggr
wingren
0

Info om Getter, lättskötta?

Skulle gärna vilja ha lite bra information om Getter, då det är något jag tänkt skaffa i framtiden. Jag har alltid älskat Getter och planerar att skaffa det när jag köpt min gård. Så skulle gärna vilja ha lite kort information om dem. Hur lättskötta är dem? Hur dyrt är det ungefär? Och hur får man dem sådär supertama? Har de något behov av pälsskötsel? Och vilken är din favoritras?

Har kollat lite på dvärggetter och även angora, kan man blanda olika raser utan problem? Även om du inte är bildad inom Getter ser jag gärna din åsikt ;)

[JeanetteK]
0

Jag är ingen expert, däremot vill vi också ha Getter så småningom. Min erfarenhet är att de är lätta att få tama om man lägger mycket tid på dom. Det är mycket sociala djur, så om du umgås med dom och matar och gosar så tyr dom sig till dig.

Jag är förtjust i afrikanska dvärggetter (visst heter de väl så?). Min man har hittat en köttras som jag inte minns vad den heter. Vi var och tittade på dom och de var också mycket fina och mycket keliga. 🙂

De hoppar ju över det mesta och kan vara svåra att hålla inne. Däremot brukar de inte rymma särskilt långt utan går och äter någon stans i närheten. Åtminstone de Getter jag har varit i kontakt med. De äter i stort sett vad som helst, så vissa saker bör man hålla ifrån dom. Har en bekant vars Getter åt allt från fimpar till tröjor. 😮

Hoppas du får bra svar av någon med mer kunskap än jag. Hoppas också att du berättar om hur det går när/om du skaffar Getter.

wingren
0

Ja det kanske är som med de flesta djur. Man vill ju generellt sätt ha djur som är supertama. Nästan så man kan ha dem i soffan ;) 

Ja, har också tittat på de afrikanska dvärggetterna, sen tycker jag ju angoragetterna är väldigt häftiga. Vi har en liten.. minipark kanske man kan kalla det, två minuter från stan o där har getterna trästaket med tre ribbor eller vad man ska säga. Man har ju hört att dem kan äta det mesta ja xD men det är lite charmigt :p 

Kan man hålla dem i samma hage som andra djur, hästar tänker jag på i mitt fall? Eller man ska ha dem skilda åt tror ni?

[JeanetteK]
0

Ha ha, ja jag vet vad du menar - jag skulle vilja ha alla mina djur inne och gärna sova i min säng! 😉

Jag vet inte riktigt hur det är om man kan ha hästar och Getter tillsammans. Det borde finnas information på Jordbruksverket eller liknande sidor. Man bör ju kolla det extra noga för vissa kan ju sprida smittor och sånt. Vi har för tillfället får och kor tillsammans. Det funkar bra och de gillar varandra. När vi läste på så var det en del som avrådde att ha dem för att fåren kunde vara bärare av något som korna kunde bli dåliga av. Men det var framför allt vid stora besättningar och vi har fem får och två kor. 🙂 

När vi byggde fårhage satte vi extra högt stängsel för att vi eventuellt vill ha Getter. Tror att det är 170 cm högt. Har ju känts lite tryggt nu också när man ha hört att vargen varit här i Skåne. Man kan ju också sätta eltråd om man har möjlighet. Tror att det hjälper till att hålla dom inne.

Angoragetter är riktigt fina by the way! 🙂

wingren
0

Ja blir kanske att man ringer/mailar dit när det väl närmar sig och tar all fakta som finns att få ^^ 1,70 staket låter väldigt högt x) högre än mig (a) hehe. Men bättre o ta det säkra före det osäkra som du säger :) Önskar jag hade min gård redan imorgon, tyvärr verkar det som att det dröjer flera år tills dess.. Så nedrans dyrt är det med, funderar starkt på att börja spana efter en rik snubbe ;)

På tal om kor, är det mycket jobb med dem? Behövs de inte mjölkas o sånt hela tiden eller är det bara när de kalvat? :p

Mantissa
0

Jag har inte jättemycket erfarenhet, men en del i alla fall. Att få dem tama ar aldrig varit något problem, tvärt om nästan. De är så nyfikna och sällskapssjuka så det går av sig självt. Det går bra att ha dem med hästar, men de stannar knappast där inne hela tiden om du bara har vanligt taket. Det enda som jag lyckades stänga min med var att stoppa honom i hundgården när han verkligen inte fick smita. Vet flera som gör så och det är ju inte så roligt. Så om du och dina grannar inte är beredda att avstå allt vad trädgård heter eller lägga ner MYCKET pengar på att stängsla ordentligt (och högt) så skulle jag inte rekommendera Getter. Annars är de väldigt trevlga

tlover
2

Nu kan jag bara säga vad jag läst då vi inte har Getter än men om några månader kanske jag kan prata ur egen erfarenhet.

Dom är väl lättskötta förutom rymmningarna vad jag förstår, det finns många olika lösningar men bara ett får stängsel eller el stängsel går inte. Vi kommer köra en kombo av fårstängsel och elstängsel och några vi är bekanta med kör med viltstängsel.

Vi kommer även att stängsla in allt som ska växa för dom kommer att rymma ändå.

Men det aldra viktigaste är att ha en rolig hage, Getter är väldigt smarta djur och behöver leka och aktivera sig därför kan rymmningen bli en älskad lek ifall man har en tråkig hage.

Sen en annan sak som kan göra dom svårskötta beroende på vilka möjligheter man har är att dom ska ha massa sly (inte gran) då dom är slyätare och inte gräsätare. För oss kommer det nog bara hjälpa då dom ska få bli "avbarkare" på vår ved (inte gran).

För Getter ska man ju vara noga med mineralerna också, Getter ska ha massor med koppar (därför bland annat dom inte ska äta gran) och ska man ge ensilage istället för hö ska det vara mjölksyrat på riktigt, i alla fall om man vill ha killingar/mjölk.

När det gäller pälsskötsel så är det väl bara angora som det är lag på att dom ska klippas, vissa klipper däremot raggen på långhåriga Getter ibland om det blir för varmt på sommaren men med tanke på hur myggigt det blir här kommer vi nog inte klippa raggen förutom möjligen lite för att testa att göra raggsockar.

l'm back

Mantissa
0

Jag var tvungen att borsta min på våren (svensk lantget)då han släppte all underull. Slarvade man blev det rejäla tovor.
De är grymt smarta. Min kunde hålla sig inne i hagen i veckor, men såg han att jag planterat något nytt (i den inhägnade trädgården) så var han där direkt trots fårnät+elström. Hoppa över 130 var inga problem. Blev det högre så kom han med fart och det är få stolp som står emot 50-60 kg get. Och när staketet väl börjat vika sig så går det att promenera/klättra ut.

[JeanetteK]
0

#4 våra kor är inte vuxna än. Sen så är de en blansning mellan kött-och mjölkras då de kommer nog inte behöva mjölkas så som rena mjölkkor. Det är våra första kor så vi lär oss efterhand. :)

wingren
0

Tack till alla som svarat! Summeringen hittills är väll att de måste ha ett rejält staket som är både häst- och getvänligt :P Känns bra att ha lite mer kött på benen! Om man har två hagar en vinter o så då en sommarhage, hur gör man så att de hela tiden har tillgång till sly? :/

Mantissa
0

Man tar med sig yxan o sågen o röjer längs med skogsvägarna. Då blir alla glada :)

tlover
0

#9 sly kommer vi ta från vår egen mark och även grannens (med tillåtelse) säkert även från släktön men eftersom dom ska få barka av vår ved tror jag vi kommer att ha nog.

hur många sommar/vinterhagar du ska ha beror ju på om du ska ha bara Getter eller bockar också. Bockarna kan ju inte gå med getterna hela tiden eftersom getterna kan få för sig att brunsta direkt efter att dom har fött (mer eller mindre) och man vill ju inte slita ut dom stackars getterna. sen kan bockarna fara illa mot killingarna också så vi kommer nog ha alla i samma hage bara på vintern

l'm back

wingren
0

Hade tänkt att bara ha honor till att börja med, sen får jag se hur det utvecklar sig :)

Vad räknas som sly egentligen? Kollade på google o den "korrekta" benämningen verkade vara småplantor, är det något annat som räknas eller jag ska leta upp miniträd? ^^

tlover
0

Då funkar det nog bara bra med bara två hagar (sommar och vinter) fast ju fler man har att varva med ju bättre är det ju.

Vad jag förstått så är det barken som är viktigast, dom kan barka av alla träd (även levande) men man brukar väl ge sly eftersom det är mer praktiskt att flytta. därför har vi tänkt att getterna kommer att få barka av vår ved.

Tänk bara att be om tillåtelse när du plockar sly, hur små dom än är så är dom träd och hör inte till allemansrätten (många markägare blir nog däremot bara glad, förutom möjligen andra getägare som vill ha slyet själv)

men vissa träd ska man ju inte ge tex gran, ek och topparna på björk på vintern.

l'm back