Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikett: vilt
Läst 4401 ggr
[JeanetteK]
0

Någon som är bra på rävar?

Igår såg jag en räv inte långt härifrån. Den var lägre än en vanlig räv och brunspräcklig. Inte röd som en rödräv överhuvud taget. Såg ut som en prärievarg ungefär. Någon som vet vad detta är för någon slags räv? Jag har aldrig sett något liknande. Eftersom den var lägre tänkte jag att det kanske var ett ungdjur, men de unga rävar jag sett har också varit rödbruna.

Mantissa
0

Rävar finns i lite olika färger och teckningar annat än de vanliga röda med vit käke, undersida o svanstipp, även om de fortfarande är samma art. Jag gissar att du såg en sk "korsräv". Mycket möjligt ett ungdjur om den såg liten ut. Du är lyckligt lottad, det är en ovanlig färg!
Om det inte var en räv alls så kanske det var en mårdhund, men du bör kunna se skillnad och utesluta att det var en ev mårdhund om du googlar den.

tlover
0

hade tänkt föreslå fjällrävens sommarteckning, man kanske inte kan kalla den spräcklig precis men brunish aktig är den ju… men sen kollade jag du bodde och då käntes det mindre troligt. 

men dom kan ju vara lite brunspräckliga "Kitsune" vår räv härikring är/var ju brunspräcklig på bakkroppen.

l'm back

[JeanetteK]
0

Tack för era svar! Mårdhund är jag säker på att det inte var, för jag kollade upp det för säkerhets skull när jag kom hem. Fjällräv borde väl inte finnas här i Skåne? En mycket fin bild dock!

Jag tror att Mantissa eventuellt är rätt ute… svårt att säga, men det känns som att det kunde vara så.

tlover
0

#3 nä fjällräv var det inte, jag tänkte däremot på det först innan jag såg var du bodde (jag bor ju i Lappland så det käntes som en möjlighet även om fjällrävar inte kommer ner från fjällen, men skulle man bo i gränsland mellan fjäll och skog skulle det kunna vara en möjlighet)

Räven på bilden är en Rödräv men bakdelen är ju inte helt röd somsagt.

l'm back

Rita-S
1

Det kan vara det vi kallar Korsrev i Norge. En färgmutation på vanlig rödräv så den är gråsvartbrun i pälsen på något vis som jag har förstått det. Tyvärr hittar jag bara bilder på skjutna revar när jag forsökte googla, så det vill jag inte länka till…

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

[JeanetteK]
0

Tlover - tack för svar. Har du haft turen att se fjällräv? Tycker de är så fina.

Tack Rita. Tror att det var samma som Mantissa var inne på. Det känns som att det skulle kunna stämma faktiskt.

tlover
0

#6 bara på djurpark, Jag bor ju i samma kommun som Svariges nordligaste djurpark som har inriktat sig på svenska djur så där har jag sett fjällräv flera gånger och dom är riktigt söta. Däremot är jag för sällan i fjällen för att se nån vild fjällräv och jag bor för långt från skog/fjäll gränsen för att nån skulle råka koma hit.

l'm back