Lantdjur iFokus

Lantdjur

Etikettfjäderfä
Läst 1656 ggr
[Inga Lill]
0

Kycklingar

Jag har blivit med kycklingar några dagar och är orolig för den här värmelampan. Sonen hängde den i mitt tycke lite väl lågt och jag kände under med handen och tyckte den brände så jag höjde den några snäpp. Kycklingarna är på sin höjd 14 dagar, men duniga och fina och nu ligger de utspridda och sover. De är 4 stycken. Men ska den verkligen lysa så de får ljust hela tiden? Kan de sova och få vila för sina ögon när det är så ljust. Jag hade burfåglar som liten och minns att man täckte över buren på natten. Orolig farmor till kycklingar.

Lavèn
0

Dom ska ha värme lampa hela tiden. Men om de ligger jätte utsprida kan du höja den, då är det nog för varmt. De ska inte ligga tätt intill varandra eller långt ut på kanterna för att få svalka heller

Kram Nora medarbetare på lantdjur och Barnens  🙂

[JeanetteK]
0

Jag håller med Lavén. De ska ha värmelampan hela tiden. Att det är ljust på natten gör ingenting. Hoppas det går bra! 🌺

[Inga Lill]
0

Det gick jättebra fast jag experimenterade hela tiden med lampan, men de verkade lite hungriga för det mesta, så det blev kanske något mera mat än vad deras husse hade sagt. Men de var väldigt pigga när de lämnade mig i går kväll. Jag hängde också en tunn handduk över ena sidan av lådan de var i och den tyckte de om att gå under när de skulle sova. Lampan är ju väldigt ljus.

[JeanetteK]
0

Vad skönt att höra att det gick bra!

Tycker att det är lite konstigt det där med att din lampa är så ljus. Det är inte vår. Den är mer varm än ljus om man säger så. Ljuset är inte vitt utan lite gul-rött och inte alls så starkt. Men det kan ju vara olika så klart. Bra att du hittade en lösning som passade för er!

Ja, kycklingar är bra på att äta! Våra har fri tillgång och jag tycker att jag får fylla på ofta. Men de växer ju, så det går väl åt energi. Man tycker dom är så pluttiga bara.

Du har inga kort på dom?? 🙂