Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 1749 ggr
JenniferSoderberg
2/27/20, 6:46 PM

Bästa värphönsen?

Hej, jag går i hönstankar och planerar att göra om halva bodan på min gård till ett Hönshus! Så nu undrar jag vilka Höns som bäst skulle klara av kylan (om än isolerat kan det bli kallt) vi får här i norrbotten, som ändå lägger en helt okej mängd ägg per år?


Annons:
Grace2009
2/27/20, 7:02 PM
#1

Hedemorahönan ska väl vara ganska härdig? Inte kolla på något annat tyvärr.

oh-la
3/11/20, 7:44 AM
#2

svårt att säga, gamla svenska lantraser ska ju vara härdigare. Hedemora är väl den som kanske lämpar sig bäst. oavsett måste du ha någon värmekälla in till boden. inga Höns klarar, elelr mår bra av att det blir för kallt, och vatten får inte frysa. har man tillräckligt stor flock kan själva flocken värma upp utrymmet, men kryper det ner åt -20 får hönsen svårt att värma upp. 

har du möjlighet att sätta ut värmekälla kan de flesta raser funka. ju mindre kam och slör desto mindre risk för förfrysningsskador där. kam och slör kan dom börja förfrysa redan vid några få minus om det blir för kallt.

Leifsdotra
3/17/20, 4:19 PM
#3

Bjurholmshöns annars? Lägger runt 150 ägg/år enligt den info jag kan hitta.  Gå in på lanthönsklubbens hemsida www.kackel.se så kan du läsa om både dem och Hedemora mfl.

Upp till toppen
Annons: