Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 475 ggr
Maddeisabel
8/12/19, 2:18 PM

Frigående höns och vildfågel matning

Hej! Som rubriken lyder så kommer jag snart skaffa Höns och dagtid när jag är hemma kommer dom att få gå fritt på gården. Men jag har under ett äppelträd fågelmatning till vildfåglar, det är visslingen fågelautomater men det kommer ju ner en del frön på backen som fåglarna sitter och äter. Brukar regelbundet kratta undan men det går inte att få bort allting, och min fråga lyder; Är det en smittorisk för mina Höns om dom kommer äta av de fröna? Ska jag placera fågelmaten någon annan stans där hönsen inte har tillgång till? Tacksam för svar då jag är helt ny med allting med Höns :-)

Annons:
[Shettisar]
8/13/19, 10:08 AM
#1

Alltid smitto risk när vildfåglar äter/dricker utav hönsens mat och vatten.När den återkommande fågelinfluensan härjar så ska man se till att vildfåglar inte kan komma åt hönsens foder och vatten, så lika bra att inte riskera något innan . Se till att vildfåglarna inte matas så att hönsen kommer åt och tvärtom.

Maddeisabel
8/17/19, 11:58 AM
#2

Tack för svaret! Då flyttar jag undan fågelmaten till ett ställe där hönsen inte kommer åt för säkerhetsskull :-)

Upp till toppen
Annons: