Annons:
Etikettvilt
Läst 1266 ggr
isabellebju
6/7/19, 2:23 PM

Skaffa getter?

Hejsan! Jag och min familj har länge tänkt på att skaffa Getter (Afrikanska Dvärggetter) och skulle nu vilja veta lite från er och vad ni tycker om situationen! Vi bor i ett stort hus i utkanten av stan. Vi har även en stor trädgård och tre små hus. Ett av dem är enligt oss tillräckligt stort för att kunna ha Getter i. Det är ca. 10 kvadratmeter och vi erbjuder även då en plätt med gräs som också är cirka 10 kvadrat, mer kan erbjudas men då måste det vara under uppsikt vilket vi inte kan göra hela tiden. Vi funderar på hur många Getter, om det är lagom stort osv. Skriv gärna vad ni tycker om detta, bra och/eller dåligt! :)

Annons:
Lona
6/7/19, 3:47 PM
#1

Vad innebär "utkanten av stan"? Nu har jag inte regelverket i huvudet men till att börja med så måste du kolla med din kommun om det är tillåtet med Getter där ni bor. Tänk på att Getter LUKTAR! Jag hade definitivt inte blivit glad om mina grannar hade skaffat Getter, även om det var tillåtet. Ni måste också ha en plan för förvaring av foder och strö samt var ni ska göra av gödseln. Det är ofta ganska stränga regler just för den biten. 10 kvadratmeter tycker jag personligen är väldigt litet, även om det skulle vara tillåtet.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magrat
6/7/19, 4:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Min mamma har Getter som sällskap, dock inte dvärggetter, men svensk lantrasget.

Otroligt roliga och ärligt talat asjobbiga djur. En liten hage på 10kvm kommer de aldrig nöja sig med, då kommer de studsa över staketet och smita till grannens rabatt istället.

Getter kräver otroligt mycket jobb och man blir extremt låst. Min farfar sa till mina föräldrar, att "skaffar ni Getter så skaffar ni problem" Och han hade rätt. De har varit snordyra i veterinärvård på grund av olika hälsoproblem och de måste oftast muta min bror om de behöver resa iväg över natten.

Men Getter är roliga och underbart mysig. Har man inte bockar så luktar det inte, de som liktar är nämligen fertila bockar. Våra bockar kastrerades och luktade då inte mer än getterna,

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Lona
6/7/19, 5:08 PM
#3

Fast jag tycker förstås att det inte bara är bockarna som luktar… Kanske delvis beror på vilken ras det är?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Magrat
6/7/19, 5:29 PM
#4

Möjligt vi (min mamma) har som sagt svensk lantrasget och jag som annars är rätt luktkänslig upplever inte att de luktar så väldigt mycket. När vi hade Bocken pöå besök dock, då var det som att gå in i en vägg när man öppnade dörren 😂

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

isabellebju
6/7/19, 9:38 PM
#5

#1 Menar att de har ungefär en sådan yta där de kan gå utan uppsikt, annars har vi upp till 70 kvadrat där de kan gå!

Lona
6/8/19, 7:32 PM
#6

#5, Fast 70 kvadrat är inte heller så stort. Getter är nyfikna, påhittiga djur som lätt roar sig själva med diverse hyss om de inte får tillräcklig stimulans. De kan dessutom vara svåra att hålla inhägnade, de är riktigt uppfinningsrika när det gäller att smita.
Som #2 skriver, de är jobbiga djur. Absolut roliga, men de är inte bara som de där otroligt charmiga filmerna på nätet där de skuttar omkring och mer eller mindre gör kullerbyttor.

Hur långt har ni till närmsta granne? Hur mycket tid kan ni lägga varje dag på att ta hand om dem och har ni någon lösning ifall ni åker bort?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Upp till toppen
Annons: