Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1040 ggr
NellieJonsson
4/7/19, 6:40 PM

Frågor angående getter!

Hejsan hoppsan! Jag och min sambo har börjat leta efter ett nytt boende och är intresserade av att köpa en minde gård/lantlig villa med stor trädgård. Vi har pratat en del om att bli lite mer självförsörjande och är jätteintresserade av att hålla ett litet antal Getter (låt oss säga ungefär 4 stycken) för mjölk och några Höns för ägg. Vi är båda två utbildade inom lantbruk (på gymnasie-nivå och det var dessutom 6 och 7 år sedan) så lite kunskap finns där i bakhuvudet, men vi har verkligen ingen som helst aning om hur vi ska gå tillväga när vi väl hittat vårt nya boende. Någon som har någon erfarenhet av att hålla Getter i väldigt liten skala? ungefär hur mycket mark skulle kunna räcka till en ”mini-gård”? detta gäller bara att hålla djuren på, inte att växa eget grovfoder. hur stora hagar hade behövts till en besättning på 4 Getter? (nu pratar jag inte om jordbruksverkets lagliga minimum mått, utan mått som djuren faktiskt kan bo bekvämt på!) många av bostäderna vi kollar på har en del skogsmark - kan Getter gå och beta i skog året om (med grovfoder som stödmatning och mineraler såklart)? och hur mycket skada kommer skogen ta av det i så fall? vi hade helst velat ha getterna på en lösdrift året runt utan att behöva stalla in på vintern. hur fort trampas hagarna upp? behöver man ha mer än en hage så man kan låta marken vila? ja, vi har nog funderingar på i princip allt som har med Getter att göra, och säkerligen fler frågor som jag inte kan komma på just nu, så om någon med mer erfarenhet och koll kan ge lite info så hade det varit grymt uppskattat!

Annons:
[Ekibackensfjäderfä]
9/24/19, 10:10 PM
#1

Jag hade totalt 8 Getter i hop. Först när ni skall köpa Getter, ska ni ta reda på att de är CAE. fria, tyvärr hade jag denna hemska sjukdom i min besättning, och har inte kvar någon get p g a den. Hagen behöver inte vara lika stor som till får,i husdjur till husbehov skriver Håkan Hallander  att ett hektar räcker till 20 Getter. Du måste kunna hålla marken torr där getterna går, annars får de klövröta. Mina vägrade att gå ur getstallet när det regnade eller snöade. Har du dem ute, tänk på att inte spenarna når ner i snön, så att de förfryser juverna. Getter äter allt, så de kommer att äta upp alla buskar, barka av träden mm. Du skall helst kunna altinera hagar, så att du håller nere parasitsmittan, en sommarhage och en vinterhage. Till stängsel hade jag ett högt fårstängsel och innanför det fem trådar elstängsel, och mina höll sig alltid i hagen. Sedan är Getter mycket revismarkerande, så det bästa är om du kan ge dem mat antingen i en stor höhäck, eller lägga ut hö på flera ställen, så att även den lägre i rant får chans att äta. Om du har dem i ett stall eller lösdrift, så se till att det finns mer än en ingång, annars kan den starkaste mota ut/ in den svagaste. Getter blir könsmogna när de är 3 månader, då måste du skilja bockarna, annars betäcker de sin mamma. Bocken ska heller inte gå med getterna hela tiden, för annart betäckar han henne när hon killat.
Lycka till med dina Getter!

Upp till toppen
Annons: