Annons:
Etikettfjäderfä
Läst 2116 ggr
oh-la
2019-01-29 10:05

Hönsras för ägg och kött, råd om hönsgård

Så fort snön smält bort här så vi kan köra släpet ska vi köpa material för att. Bygga hönsgård. Vi har ett isolerat litet hus på tomten som skulle ge ett Hönshus på ca 6-8 kvm (beroende på om jag bygger en del för foderförvaring eller använder hela ytan). Ingen el indragen, och dåliga möjligheter att dra ut, så det får man ha med i beräkningen tänker jag. Hönsgården blir runt 10 kvm, men vi bor helt ensamma med skog runt så hönsen kommer gå fritt. Finns en del räv och rovfågel så vi får se hur det fungerar. Bor på västkusten, så det klimatet är det vi pratar om. Hönsgården ska rovdjurssäkras så gott det går och själva huset står fritt på plint. Jag är ute efter en ras som funkar både till slakt och för ägg ens skull. Har kikat lite på wyandottehöns. Tänker 3-4 hönor och en tupp till att börja med. Någon som har andra tips? Något att tänka på med hönsgård och hus? Funkar det utan el ut?

Annons:
Leifsdotra
2019-02-21 12:57
#1

Då är du ute efter en så kallad kombiras. det finns flera bra förslag på kulturhönsföreningens hemsida Australorp är jag nyfiken på, och gammalsvensk vit leghorn. Har Silverudds blå, men de är kanske lite små för att vara en riktigt bra kombiras i mitt tycke. Fast de värper bra och ger fina ägg🙂

Leifsdotra
2019-02-21 12:57
#2

Då är du ute efter en så kallad kombiras. det finns flera bra förslag på kulturhönsföreningens hemsida Australorp är jag nyfiken på, och gammalsvensk vit leghorn. Har Silverudds blå, men de är kanske lite små för att vara en riktigt bra kombiras i mitt tycke. Fast de värper bra och ger fina ägg🙂

oh-la
2019-02-23 18:24
#3

#2 tack snälla för tips! Har varit och kikat flera gånger. Finns så många spännande hönsras er. Vi får se hur det blir. Har bestämt mig för att ställa iordning det blivande hönshuset, vi använder det inte oavsett, så får vi se sedan. Vi kommer ha lite hönsbytardagar runt där vi bor nu i vår så förhoppningsvis kanske man kan hitta spännande Höns där.

[Ekibackensfjäderfä]
2019-09-24 22:13
#4

Bressehöns är en bra kombinationsras.

oh-la
2019-11-02 06:29
#5

Då var det klart, efter flera månaders planerande och iordningställande av Hönshus. Idag flyttar två brahma, två Sussex och en sussextupp hem till oss 😍

Leifsdotra
2019-11-04 07:37
#6

Kul! Brahma ska vara jättetrevliga har jag förstått, väldigt tama och om de får chansen brukar de vara riktiga supermorsor enligt dem jag känner som har den rasen. Men de ska tydligen äta kopiösa mängder! Sussex är vackra, men än så känner jag inte till. 

Hoppas det blir toppen för er alla🙂

Håller för övrigt med #4 att Bresse är en bra ras annars!

Annons:
oh-la
2019-11-07 21:54
#7

#6 ja jag ör redan förälskad. Dom är maskinkläckta och tangerade från tidigt, vilket verkligen märks. Igår när dottern på 3 traskade ut med mathinken kom hela gänget springande och följde henne tätt över hela tomten upp till huset för att få mat. Och brahmorna är verkligen ljuvliga i sättet, om än helt fel utifrån mina kriterier. Tanken var ju kött och ägg, och dom lägger inte så många ägg och växer för långsamt för kött. Dom får helt enkelt fylla sin funktion med att fylla barnens liv med fina hönsminnen. När man ser dottern hålla sin stora brahma som hon döpt till Jasmina och klappa henne över fjädrarna önskar man verkligen att alla barn skulle få äga en höna. Och mina fina Sussex… riktigt stiliga, nyfikna och härliga. Trevlig tupp verkar vi fått också! Bara plus det här 😊

oh-la
2020-02-20 09:47
#8

Nu har mina brahmor börjar värpa stora, fina ägg! Dottern är helt tagen, som skattjakt varenda morgon 😊 igår fick till och med ett ägg följa med till dagis eftersom hon absolut skulle visa för sina kompisar. Hönsen är verkligen underbara! Tyvärr visade det sig att en av sussexhönorna är en till tupp, så idag har vi tre hönor och två tuppar… vi får se hur dom sköter sig, annars blir den ena gryta.

Upp till toppen
Annons: