Annons:
Etikettnötkreatur
Läst 1236 ggr
LinneaWik
8/19/18, 4:58 PM

Ko eller tjur?

Hejhej!

Jag undrar vad det är för skillnad i temperamentet hos ko och tjur. Vilka är mest vänliga och sällskapliga?

Annons:
Mooniq
8/19/18, 5:16 PM
#1

Beror kanske lite på vilken ras du lurar på. När jag var ung så fick jag vara på lantgård och sköta hästar och där hade de Highland cattle - ljuvliga lurviga kortväxta kreatur med rejäla horn. Otroligt snälla och lätthanterliga, ute året runt. Bonden som ägde dem kunde gå fram till kossan som mätte ca 120 cm i manken. ställde sig framför henne och greppade hornen vid skallen. Hon lyfte honom som ingenting - men de var otroligt snälla och väldigt gulliga. När man kom med borste så stod de helt stilla- de gillade att bli borstade. Jag upplevde både tjuren och kossorna som vänliga och keliga.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

LinneaWik
8/19/18, 6:17 PM
#2

#1 Tack för ditt svar 🙂

djurkillen
8/19/18, 9:14 PM
#3

Man ska aldrig, aldrig, lita på en tjur. På bara en sekund så kan det knäppa till i skallen på dem, och då är det livsfarligt att vara inne hos den. Kor har oftast ett lugnare temperament, men kan vara jäkliga de också. Är det bara för sällskap så rekommenderas stutar. De lever mest för att äta och ha det gött istället.

LinneaWik
8/20/18, 10:01 AM
#4

Tack för svar! Nej jag ska själv inte köpa en ko men tycker att dom är så vackra och hittade inte något svar på google. :)

Upp till toppen
Annons: