Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 1406 ggr
[gol199]
2018-04-11 11:15

Get frågor

Hej! 🙂

Jag har lite frågor om Getter speciellt om dvärggetter eftersom det är sådana som kommer hem till oss om ungefär 1 vecka.

1. Kan man mjölka dvärggetter, Hur fungerar det?

2. Läste att dom ska ha saltsten? Stämmer det? 

3. Liten annan fråga vad han ni döpt era Getter till?

4. Går det att träna Getter och hur?

Vänligen Fanny

Annons:
Lejonhjarta
2018-04-22 06:30
#1

Kan svara på några saker av dina frågor. Har själv jämtgetter och då det är allmogeras så döper vi våra Getter efter fornordiska gudar och i alfabetisk ordning. Dom vi fick i januari heter tex Dunöra och Delling.

Om du kan mjölka dvärggetter vet jag inte men jag skulle istället fråga varför inte? Dom är visserligen små men principen är ju den samma på alla Getter. Får du killingar så mjölka på. Så länge man ser att killingarna klarar sig i första hand så är det ju bara att ta det som blir över.

Tror absolut det går att träna Getter! Dom är supersmarta och godismonster så alla förutsättningar finns. Har hört att klickerträning är effektivt.

Saltsten med mineraler använder jag då mina inte får kraft el lösa mineraler.

tiger tok
2018-05-24 22:34
#2

Jag har också jämtgetter, men tror inte de utgör någon större skillnad. Mjölka antar jag att man kan göra på alla Getter, alla Getter kan ju ge di menar jag. Japp, saltsten är bra! Hera, Iza, Hugo, Helmer, Lilja och Linnea har getterna hetat/heter. Självklart går de att träna, med godis och beröm. De har kunnat vacker klöv, stå på bakbenen, hoppa upp på saker, "agility" och dra skrinda.

Upp till toppen
Annons: