Annons:
Etiketterfårgetter
Läst 2581 ggr
AnnelieSofia
4/7/18, 12:16 PM

Skaffa getter

Jag bor på en gård utanför Uppsala och jag och min sambo funderar på att skaffa Getter. Gården är inte längre en bondgård då vi sålt av alla marker till villatomter. Den enda marken vi har kvar är ett ganska stort berg och lite äng runt om berget. Det finns mycket gräs och sly och det finns en liten damm som är ca 0,5 m djup. Det jag undrar är om alla Getter kan gå på ett berg? Är det några raser som är mer lämpade? Det finns ett stup som är ca 4 m högt, kan det vara farligt? Och kan dammen vara farlig? Undrar också om det funkar att ha dem mitt i ett villaområde, som det kommer bli här?

Annons:
Lejonhjarta
4/22/18, 6:41 AM
#1

Skulle råda dig att läsa på vad kommunen säger om lantdjur i bebyggelse. Nu är det ju en gård sen tidigare men det kan bli klagomål från griniga grannar… Vet ju att man får ha några Höns, men inte tupp, utan att ha tillstånd i dom flesta kommuner…

Tycker miljön låter utmärkt för några Getter. Se bara till så att ni kan stängsla utan problem runt allt och att ina höjder finns i närheten av staketet så dom kan skutta ut. DÅ får ni griniga grannar om inte annat.  😂😉

Gå in och läs om allmoge Getter. Dom är ju avlade att klara sig på det som fanns att tillgå på dom olika ställena dom kommer i från. www.allmogegeten.se

Berg älskar dom att skutta i. Dom är duktiga på att hoppa å skutta så jag skulle nog leda runt dom noga i omgivningen först innan dom släpps lösa. Visa dom höjden både uppifrån å nerifrån. Va med dom i början så man ser att allt går bra. Har en del branter hos mig åxå och inga problem.

Vatten är väl det enda som Getter absolut inte gillar. Mina tar stora skutt över bäckarna vi har. Man kan titta ut i hagen å se på getterna om d regnar el ej. Regn, alla är i skydd, uppehåll är alla ute.

Lycka till! 🙂

djurkillen
4/30/18, 4:33 PM
#2

Hur många hektar bete har du? Ska ni stalla in djuren på hösten eller ha så de kan gå ut och in? Tänk på att det går åt en hel del mark till att hålla betesdjur, jag har sett människor köpa djur och samtidigt ha alldeles för lite mark till dem.

[annajohannas]3
5/7/18, 7:32 PM
#3

Tänk på att ge getterna någon form av skydd, även på sommaren, så de kan gå in i om det skulle regna eller blåsa för mycket. Mina Getter hatade regn och kraftig blåst, så de tillbringade sin tid inne i gethuset. Du kan ju sätta upp ett stängsel runt dammen, och om det går just vid stupet för säkerhetsskull.

AnnelieSofia
8/16/18, 5:16 PM
#4

Tack för svar!

Upp till toppen
Annons: